FELS201 Eleştirel Pedagoji

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELS201
Ad Eleştirel Pedagoji
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ


Dersin Amacı

İki ana amaç sayılabilir. Bunlardan birincisi geleneksel (tinsel) ve görgül (empirik) anlayışların ötesinde doğrudan eleştirel ve refleksif düşünme becerilerini geliştirmektir. İkincisi ise eğitimin amaç ve işlevlerini, eğitim kurumlarını, eğitim süreç, uygulama ve çıktılarını farklı boyutlarıyla ve farklı perspektiflerden irdeleyebilmek, değerlendirebilmek ve yeni görüş ve öneriler geliştirebilmektir.

Dersin İçeriği

Eleştirel düşünmenin oluşumu; eleştirel düşüncenin özellikleri; eleştirel pedagoji teori ve yaklaşımları; bilgi, bilim, eğitim ilişkileri; eğitim, uygarlık ve kültür ilişkileri; eğitim hakkı, eğitim olanağı ve fırsat eşitliğine yönelik tartışmalar; eğitimde özerklik tartışmaları, okulların zümre ve sınıflara göre durumu; eğitim ve üretim, eğitim ve sürdürüm, yazgı ve özgürlük tartışmaları; eğitim ve inovasyon, eğitim ve kalkınma; okulun finansmanı; eğitimde metalaşma, ticarileşme, piyasalaşma; eğitim, millet, devlet ilişkileri; eğitim ve iktidar; okul yönetimi ve demokrasi (çoğulculuk); denetim ve disiplin; eğitim ve okul türleri; okul türleri ve ayrışma, okul ve ayrımcılık; okulda rutinler ve şiddet; eğitim ve kimlik oluşumu; eğitim, entegrasyon ve ideoloji; müfredat ve örtük programlama; başarı, sınav, kademeler arası geçiş; alternatif eğitim teori ve uygulamaları gibi konular farklı perspektiflerden ve eleştirel bir yaklaşımla irdelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Freire'nin ve Bourdieu'nün eğitim ile ilgili temel eserleri ile temel eleştirel pedagoji kitap ve makaleleri

Notlar

Mevcut eğitim sistemleri ile ilgili raporlar, eğitim eleştirileri ve alternatif eğitim modellerine dair her tür materyal


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eğitimle ilgili ana kavram ve teorileri bilir.
ÖÇ02 Eğitim ile kimlik, kültür, medeniyet, kalkınma ilişkilerini kurar.
ÖÇ03 Eğitim sorunları ve güncel tartışmaları izler.
ÖÇ04 Eğitim ve okulla ilgili zümreler ve sınıfsal açıdan analizler yapabilir.
ÖÇ05 Eğitim ve iktidar ilişkilerini irdeleyebilir, yorumlayabilir.
ÖÇ06 Eğitimin amaçlarını, programları, müfredatları farklı perspektiflerden değerlendirebilir.
ÖÇ07 Okul içi ilişkileri, rutinler, sınavlar ve disiplin süreçlerini irdeleyebilir.
ÖÇ08 Gerek eğitimdeki gerek yaşamdaki konu ve olaylara farklı perspektiflerden bakabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma alanında karşılaşılan sorunları fark eder 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili konularda bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisini kullanır
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri meslektaşları ile etkileşim içerisinde takip eder 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eleştirel düşünmenin oluşumu; eleştirel düşüncenin özellikleri Okuma, literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Eleştirel pedagoji teori ve yaklaşımları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilgi, bilim, eğitim ilişkileri; eğitim, uygarlık ve kültür ilişkileri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
4 Eğitim hakkı, eğitim olanağı ve fırsat eşitliğine yönelik tartışmalar Okuma, güncel durumla ilgili bilgi toplama, sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
5 Yazgı ve özgürlük; eğitimde özerklik tartışmaları, okulların zümre ve sınıflara göre durumu Okuma, güncel durumla ilgili bilgi toplama, sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
6 Eğitim ve üretim, eğitim ve sürdürüm tartışmaları; eğitim ve inovasyon, eğitim ve kalkınma Okuma, güncel durumla ilgili bilgi toplama, sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
7 Okulun finansmanı; eğitimde metalaşma, ticarileşme, piyasalaşma Okuma, güncel durumla ilgili bilgi toplama, sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
8 Ara Sınav Projeye hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Eğitim, millet, devlet ilişkileri Okuma, güncel durumla ilgili bilgi toplama, sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
10 Eğitim ve iktidar; okul yönetimi ve demokrasi (çoğulculuk); denetim ve disiplin Okuma, güncel durumla ilgili bilgi toplama, sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
11 Eğitim ve okul türleri; okul türleri ve ayrışma, okul ve ayrımcılık; okulda rutinler ve şiddet Okuma, güncel durumla ilgili bilgi toplama, sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
12 Eğitim ve kimlik oluşumu; eğitim, entegrasyon ve ideoloji; müfredat ve örtük programlama Okuma, güncel durumla ilgili bilgi toplama, sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
13 Başarı, sınav, kademeler arası geçiş Okuma, güncel durumla ilgili bilgi toplama, sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
14 Alternatif eğitim teori ve uygulamaları Okuma, güncel durumla ilgili bilgi toplama, sunu hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
15 Öğrencilerin kendi alternatif eğitim görüşleri ve önerilerinin tartışılması Önerileri ve görüş hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Özet, sunu ve dosya oluşturma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Özet, sunu ve dosya oluşturma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 9 18
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS