FELZ408 Köy, Kent ve Göç Sosyolojisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELZ408
Ad Köy, Kent ve Göç Sosyolojisi
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CAHİT ASLAN


Dersin Amacı

Köy, kent ve göç sosyolojisine ilişkin temel kavramları öğrenmek

Dersin İçeriği

Demografi, köyün toplumsal yapısı, kent, kentleşme, kentlileşme, gecekondu; göç, toplumsal hareketlillik.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ayata, Sencer, Ayşe Güneş Ayata. 1996. Konut, Komşuluk ve Kent Kültürü, Ankara. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Konut Araştırmaları Dizisi 10. Aydoğan, Ahmet. Ed. 2000. Şehir ve Cemiyet, İstanbul. İz Yayıncılık. Bal, Hüseyin. 1999. Kent Sosyolojisi, Ankara. Turhan Kitabevi. Balaman, Ali Rıza. 1982. Te Ve Köyü Genel Etnografyası, İzmir. E.Ü. Sosyal Bilimler Fakültesi Yayınları 5. Başol, Koray. 1984. Demografi, İzmir. Dokuz Ey. Ü. İİBF Yayın No 6. Boran, Behice. 1992. Toplumsal Yapı Araştırmaları 3 iki Köy Çeşidinin Mukayeseli Tetkiki, İstanbul. Sarmal Yayınevi. Childe, Gordon. 1993. Tarihte Neler Oldu, 5. Basım, Çev. M. Tuncay ve A. Şenel, İstanbul. Alan Yayıncılık. Çağlar, Yücel. 1986. Köy, Köylülük ve Türkiyede Köy Kalkınması Sorunu, Ankara. Türkiye Ziraatçılar Derneği Yayınları. Dietz, J. F. 1931. Köy, Çev. Ali Akdemir, Ankara. Harvey, David. 1997. Postmodernliğin Durumu, Çev. Sungur Savran, İstanbul. Metis Yayınları. İlin, M. E. Segal. 1975. İnsan Nasıl İnsan Oldu, Çev. A. Zekerya, İstanbul. Hür Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1978. Türkiyede Şehirleşme, Konut ve Gecekondu, Ankara. Gerçek Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1980. Kentbilimleri Sözlüğü, Ankara. Türk Dil Kurumu Yayınları 474. Keleş, Ruşen. 1993. Kentleşme Politikası, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Keleş, Ruşen. 1997. İnsan, Çevre, Toplum, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Kıray, Mübeccel Belik. 1972. Örgütlemeyen Kent. İzmirde İş Hayatının Yapısı ve Yerleşme Düzeni, Ankara. Sosyal Bilimler Derneği Yayınları A 1. Kışlalıoğlu, Mine ve Fikret Berkes. 1995. Çevre ve Ekoloji, 5. Basım, İstanbul. Remzi Kitabevi. Köymen, N. Kemal. 1934. Köycülük Rehberi, Ankara. Nirun, Nihat. 1991. Sosyal Dinamik Bünye Analizi, Ankara. Atatürk Kültür, Dil Tarih Yüksek Kurumu Yayınları 56. Ozankaya, Özer. 1994. Toplumbilimi, 8. Basım, İstanbul. Cem Yayınevi. Suher, Hande ve C. Giritlioğlu, G. Erkut. 1998. Türkiyede Kentleşme, İstanbul. Yeni Yüzyıl Kitaplığı, Türkiye Sorunları Dizisi 7. Şahsuvaroğlu, Lütfü. 2000. Tarımsal Gelişme Sürecinde Köy, Köycülük ve Tarım Kentleri, Ankara. Tarım ve Köy Dergisi 25 Şenel, Alaeddin. 1995. İlkel Toplumdan Uygar Topluma, 4. Basım, Ankara. Bilim ve Sanat. Türkdoğan, Orhan. 1977. Köy Sosyolojisinin Temel Sorunları, İstanbul. Dede Korkut Yayınları.

Notlar

Tütengil, Cavit Orhan. 1977. Kırsal Türkiyenin Yapısı ve Sorunları, Ankara. Gerçek Yayınevi. Ünsal, Şamil. 1984. Şehircilik, Sosyoloji Konferansları, İstanbul. İ.Ü. Yayınları 3239, sayfa 191, 216


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Köy, Kasaba ve Kent Sosyolojisine yönelik temel kavramları öğrenirler.
ÖÇ02 Köy, kasaba ve kentlerdeki toplumsal sorunları yakından tanıma fırsatı bulurlar.
ÖÇ03 Konu ile ilgili olarak Türkiyeyi yakından tanırlar ve yapılan çalışmaları gözlemleme fırsatı bulurlar.
ÖÇ04 Göçün temel sebeplerini kavrar.
ÖÇ05 Gecekondu olgusuna sosyolojik perspektiften bakar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma alanında karşılaşılan sorunları fark eder 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde sorumluluk alır 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili konularda bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisini kullanır 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri meslektaşları ile etkileşim içerisinde takip eder 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyoloji ve Kırsal Yaşam Hazırbulunuşluk. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kent Sosyolojisine Giriş Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Kentlerin Kökeni ve Tarihi Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Kent kuramları Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Avrupada Şehirleşme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Türkiyenin Kentleşme Serüven Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Türkiyenin Kentleşme Serüvenine devam.2 Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Göç Kavramı.I Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Göç Kavramına devam.2 Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Sosyolojik bir çalışma alanı olarak kasaba kültürü Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Enformel çalışma, kentsel yoksulluk ve sosyal politika Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Türkiyede Kırsal Dönüşüm Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Bölgesel Kakınma ve Yerel Yönetimler- Türkiye Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Türkiyede Tarım Politikaları Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel hazırlık.1 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel hazırlık.2 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 7 7
Toplam İş Yükü (Saat) 66
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,64
AKTS 3 AKTS