PDRZ203 Öğrenme Psikolojisi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRZ203
Ad Öğrenme Psikolojisi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL SANBERK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. İSMAİL SANBERK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencilerin öğrenilmiş ve öğrenilmemiş davranış arasındaki farkları görmesini sağlamaktır. Öncelikli olarak klasik kuşullama, operant koşullama ve gözlem yoluyla öğrenme gibi öğrenmeyi açıklamaya çalışan farklı öğrenme şekillerine odaklanılacaktır. Bununla birlikte öğrenmenin bilişsel ve biyolojik temellerini incelemek bu dersin amaçlarındandır.

Dersin İçeriği

Öğrenmeyi etkileyen faktörleri, davranışçılık ve öğrenme, sosyal-bilişsel öğrenme, geştalt psikolojisi ve öğrenme, insancıl psikoloji ve öğrenme, bilişsel psikoloji ve öğrenme, nöropsikoloji ve öğrenme, öğrenme kuramının sonuçları, zeka ve öğrenme arasındaki ilişki, öğrenme stratejileri ve stilleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Jeanne Ellis, O. (2014). Human learning/öğrenme psikolojisi. Çeviri Editörlüğü Mustafa BALOĞLU). Ankara, Nobel Yayınları, 6.

Notlar

Ders Notu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenme kuramlarını genel olarak sınıflandırır.
ÖÇ02 Öğrenme ve davranış tanımları arasındaki farkı kavrar.
ÖÇ03 Öğrenme psikolojisi kapsamında yer alan temel kavramları ve öğrenme kuramlarını tanımlayabilir.
ÖÇ04 Somut öğrenme durumlarını ve öğrenme süreçleri açıklayabilir.
ÖÇ05 Farklı öğrenme model ve kuramlarını karşılaştırabilir.
ÖÇ06 Alışma, duyarlılaşma, Pavlovian ve Edimsel koşullama yordamlarının altında yatan bağıntısal yapıları açıklayabilir.
ÖÇ07 Biliş üzerindeki bağıntısal öğrenme ve diğer süreçlerin rolünü betimleyebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğrenme Psikolojisine Giriş ve Temel Kavramlar İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Tartışma
2 Öğrenmeyi etkileyen faktörler İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
3 Davranışçılık ve Öğrenme Kuramı İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
4 Klasik Koşullanma Kuramı (Pavlov)-1 İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
5 Klasik Koşullanma Kuramı (Pavlov)-2 İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
6 Bitişiklik Kuramları (Watson ve Guthrie) İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
7 Bağlaşımcılık Kuramı (Thorndike) İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Amaçlı Davranışçılık (Tolman) İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10 Edimsel Koşullanma Kuramı (Skinner)-1 İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 Edimsel Koşullanma Kuramı (Skinner)-2 İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
12 Sosyal - Bilişsel Öğrenme (Bandura) İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
13 Gestalt Psikolojisi ve Öğrenme (Wertheimer, Kofka, Köhler) İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
14 Bilgiyi İşleme Kuramı İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Nörobiyolojik Öğrenme Kuramı İlgili kaynakları okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 12:00