Genel Bilgi
Kod | EFMZ405 |
Ad | Okullarda RPD Uygulamaları I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-6 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulama Dönemi Dersi (Öğretmenlik Uyg. vb.) |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL ATICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MERAL ATICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. OĞUZHAN KIRDÖK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Doç. Dr. METEHAN ÇELİK (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi İDİL EREN KURT (E Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, ilkokul, ortaokul ve liselerde grup ve sınıf rehberliği etkinliklerinin planlanıp yürütülmesi, bireyi tanıma tekniklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi, konsültasyon, bireysel psikolojik danışma ve program değerlendirme konularında bilgi ve beceri kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği ilkokul, ortaokul ve liselerde kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki alanlarda grup rehberliği etkinliklerini planlayıp yürütme, öğrencilerin ihtiyacına göre sınıf rehberliği etkinliklerini planlayıp yürütme, psikolojik ölçme araçlarını uygulama ve değerlendirme, öğretmen ve velilerle konsültasyon yapma ve program değerlendirmeden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Erkan, S. ve Kaya, A. (2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Aydın, B., İmamoğlu, S., Canel, N. ve Yaycı, L. (2005). Ergenlikten yetişkinliğe grup çalışmaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kulaksızoğlu, A. (2003). Kişisel gelişim uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yananer-Eroğlu, E. Ç. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Selçuk, Z., & Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi. Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Çetin, F., Bilbay, A. A., & Albayrak Kaymak, D. (2002). Çocuklarda sosyal beceriler. İstanbul: Epsilon. Erkan, S. (2001). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının hazırlanması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Morganett, S. R. (2005). Yaşam becerileri: ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (S. S. Güçray, A. Kaya ve M. Saçkes, Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Notlar
Erkan, S. ve Kaya, A. (2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Grup rehberliği etkinliği yapılacak olan öğrencilerin rehberlik ihtiyaçlarını belirler. |
ÖÇ02 | Öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun bir dönemlik bir grup rehberliği planı yapar. |
ÖÇ03 | Sınıf rehberliği etkinliğini planlayarak yürütür. |
ÖÇ04 | Grup rehberliği etkinliklerini yürütürken psikolojik danışma becerilerini uygun biçimde kullanır. |
ÖÇ05 | Grup ve sınıf rehberliği sırasında davranış yönetimi becerilerini kullanır. |
ÖÇ06 | Bir grup veya sınıfa uygulanan bireyi tanıma tekniklerini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Akranlarının çalışmalarına geribildirim verir. |
ÖÇ08 | Kendi çalışmalarına verilen geribildirim ve önerileri değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi | Derste yapılacak uygulamaların ve kaynakların gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Uygulama grubundaki öğrencilerle tanışma, rehberlik ihtiyaçlarını ve grup kurallarını belirleme | Öğrencilerle tanışma, rehberlik ihtiyaçlarını ve grup kurallarını belirleme için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
3 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; iletişim engelleri | İletişim engelleri etkinliği için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
4 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme iletişimde ben dili sen dili | İletişimde ben dili sen dili etkinliği için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
5 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; benlik algısı; bireyi tanıma teknikleri | Benlik algısı etkinliği ve bireyi tanıma tekniği uygulaması için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
6 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; verimli ders çalışma; sınıf rehberliği | Verimli ders çalışma etkinliği ve sınıf rehberliği uygulaması için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; zamanı etkin kullanma | Zamanı etkin kullanma etkinliği için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; duygular | Duygular etkinliği uygulaması için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
10 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; duygular (öfkeyle baş etme); sınıf rehberliği | Öfkeyle baş etme etkinliği ve sınıf rehberliği uygulaması için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; üst eğitim kurumları ve geleceğe yönelik plan yapma | Üst eğitim kurumları ve geleceğe yönelik plan yapma etkinliği için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
12 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; ilgi, yetenekler ve mesleklerle ilişkisi; bireyi tanıma teknikleri | İlgi, yetenekler ve mesleklerle ilişkisi etkinliği ve bireyi tanıma tekniği uygulaması için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; meslekler | Meslekleri tanımayla ilgili etkinlik için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; benlik saygısı; değerlendirme anketi | Benlik saygısı etkinliği ve değerlendirme anketi için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Bir önceki etkinlikle ilgili değerlendirme; değerlendirme etkinliğinin planlanması | Değerlendirme etkinliği için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların sunumu ve değerlendirilmesi için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların sunumu ve değerlendirilmesi için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 24 | 24 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 64 | 64 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,68 | ||
AKTS | 10 AKTS |