EFMZ406 Okullarda RPD Uygulamaları II

10 AKTS - 2-6 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ406
Ad Okullarda RPD Uygulamaları II
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-6 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 10 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Uygulama Dönemi Dersi (Öğretmenlik Uyg. vb.)
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MERAL ATICI


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, ilkokul, ortaokul ve liselerde belirli bir konu (çatışma çözme, sosyal beceri, benlik saygısı) alanına yönelik grup rehberliği etkinliklerinin planlanıp yürütülmesi, psikolojik ölçme araçlarının uygulanması ve değerlendirilmesi, öğretmen ve velilerle konsültasyon yapılması ve program değerlendirme konularında bilgi ve beceri kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği ilkokul, ortaokul ve liselerde belirli bir konu (çatışma çözme, sosyal beceri, benlik saygısı) alanına yönelik grup rehberliği etkinliklerinin planlayıp yürütme, öğrencilerin ihtiyacına göre sınıf rehberliği etkinliklerini planlayıp yürütme, psikolojik ölçme araçlarını uygulama ve değerlendirme, öğretmen ve velilerle konsültasyon yapma ve program değerlendirmeden oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Aydın, B., İmamoğlu, S., Canel, N. ve Yaycı, L. (2005). Ergenlikten yetişkinliğe grup çalışmaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Çetin, F., Bilbay, A. A., & Albayrak Kaymak, D. (2002). Çocuklarda sosyal beceriler. İstanbul: Epsilon. Erkan, S. (2000). Örnek grup rehberliği etkinlikleri (Genişletilmiş 4. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi. Erkan, S. (2001). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının hazırlanması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Erkan, S. Ve Kaya, A. (2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Kulaksızoğlu, A. (2003). Kişisel gelişim uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Morganett, S. R. (2005). Yaşam becerileri: ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (S. S. Güçray, A. Kaya ve M. Saçkes, Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Pişkin, M. (1999). Özsaygıyı geliştirme eğitimi. İçinde Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik (s. 95-120). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Selçuk, Z.,& Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi. Diğer Kaynaklar. Türnüklü, A., Kaçmaz, T., İkiz, E., & Balcı, F. (2009). Anlaşmazlık çözümü, müzakere ve akran arabuluculuk eğitimi programı. Ankara: Maya Akademi. Voltan-Acar, N. (2002). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar, deneyler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yananer-Eroğlu, E. Ç. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Notlar

Aydın, B., İmamoğlu, S., Canel, N. ve Yaycı, L. (2005). Ergenlikten yetişkinliğe grup çalışmaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrencilerin rehberlik ihtiyaçlarının hangi konu/problem alanıyla ilgili olduğunu belirler.
ÖÇ02 Grup rehberliği etkinliklerini yürütürken psikolojik danışma becerilerini uygun biçimde kullanır.
ÖÇ03 Sınıf rehberliği etkinliğini planlayarak yürütür.
ÖÇ04 Grup ve sınıf rehberliği sırasında davranış yönetimi becerilerini kullanır.
ÖÇ05 Bir grup veya sınıfa psikolojik ölçme araçlarını uygulayıp değerlendirir.
ÖÇ06 Veli ve öğretmenlerle konsültasyon yapar.
ÖÇ07 Akranlarının çalışmalarına geribildirim verir.
ÖÇ08 Kendi çalışmalarına verilen geribildirim ve önerileri değerlendirir.
ÖÇ09 Öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun 8-10 oturumdan oluşan bir grup rehberliği planı yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. 5
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme yöntemi Derste yapılacak uygulamaların ve kaynakların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Uygulama grubundaki öğrencilerle tanışma, psikolojik ölçme aracını uygulama ve grup kurallarını belirleme Uygulama grubundaki öğrencilerle tanışma, psikolojik ölçme aracını uygulama ve grup kurallarını belirleme için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
3 Grup rehberliği planı, programdaki ilk etkinlik Grup rehberliği planı ve ilk etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
4 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki ikinci etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve ikinci etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
5 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki üçüncü etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve üçüncü etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
6 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki dördüncü etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve dördüncü etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
7 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki beşinci etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve beşinci etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki altıncı etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki altıncı etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
10 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki yedinci etkinlik; sınıf rehberliği Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki yedinci etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
11 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; programdaki sekizinci etkinlik Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki altıncı etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
12 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; değerlendirme etkinliği-I Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki dokuzuncu etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
13 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; sınıf rehberliği ve konsültasyon- II Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
14 Bir önceki etkinliğin değerlendirilmesi; sınıf rehberliği ve konsültasyon-III Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
15 Sınıf rehberliği; konsültasyon; psikolojik ölçme aracı uygulama ve değerlendirme; bireysel psikolojik danışma Bir önceki etkinliği değerlendirme ve programdaki etkinlik için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların değerlendirilmesi için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca yapılan tüm çalışmaların değerlendirilmesi için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 14 14
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 24 24
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 64 64
Toplam İş Yükü (Saat) 242
Toplam İş Yükü / 25 (s) 9,68
AKTS 10 AKTS