Genel Bilgi
Kod | TBB584 |
Ad | Toprak Fiziğinin Temel Kuralları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. ALKHAN SARIYEV |
Dersin Amacı / Hedefi
Toprakların Fiziksel verimliliği değerlendirilerek, çeşitli toprak fiziksel parametrelerinin bitkisel üretimdeki etkilerinin değerlendirilmesi çerçevesinde toprağın su tutma özelliği, bitkilere yarayışlı su kavramı, infiltrasyon olayları, toprak havası, tohum yatağının ısınması bitki besin elementlerinin toprakta tutulması ve yıkanması kavramlarının verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Toprakların Fiziksel verimliliği, Temel toprak fiziksel parametreleri ve yorumları, Toprakların Yüzey alanı ve toprak su tuttma kapasiteleri, bitkilere yarayışlı su kavramı, infiltrasyon olayları, toprak havası, toprak sıcaklığı gibi toprak fiziksel süreçlerinin temel kuralları
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Toprak Fiziği
Notlar
ilgili diğer yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak Bünyesi, yapısı, yüzey alanı ve diğer fiziksel toprak parametrelerinin sınırlarını açıklar |
ÖÇ02 | Toprak suyunun çeşitleri, yarayışlılığı, enerjisi, dinamiği ve toprak su karakteristiklerini açıklar |
ÖÇ03 | Toprak Sıcaklığının hesaplanması için Kuramsal Temelleri sunar |
ÖÇ04 | Fizik yasalarının toprakta uygulamasını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı disiplinlerdeki ve diğer mühendislik alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere de başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında özgün düşünce ve araştırmayla entellektüel düzeyde bilgi sahibi olur | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kaliteli ve ekonomik, çevresel ve sosyal anlamda sürdürülebilir bitkisel üretim için bitkilerin doğru beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda bilimsel yaklaşımlarda bulunarak yeni tekniklerin uygulanması, geliştirilmesi için gerekli bilgileri kullanır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek yeni bir yöntem geliştirir, bilinen bir yöntemi farklı bir alanda uygular | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde araştırma yapabilme, proje tasarlayabilme ve uygulayabilme yetisi kazanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yeniliklerin tasarlanması, araştırılması ve uyarlanması noktasında yetkinlik kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde yeni bir bilimsel yöntem geliştirerek ya da bilinen bir yöntemi uygulayarak yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda liderlik yapar | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanıyla ilgili yeni fikirler ve yöntemler geliştirir; edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe'nin yanında İngilizce'yi de C1 düzeyinde kullanarak, uzman bir topluluk önünde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için gerektiğinde değişime yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik ve profesyonel bağlamda alanındaki teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında ve iş hayatında mevcut olan toplumsal, bilimsel ve etik sorunlarda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimine katkı sağlar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Disiplininde özel konularda uzmanlaşırken, karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak gözenekliliği, hacim ağırlığı, toprakların özgül yüzeyi | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toprak Bünyesi ve Yapısı ile ilgili Kuramsal temeller | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Toprakta Su bütçesi, oprak su içeriği, çeşitleri, ölçülmesi ve değerlendirilmesi | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Toprak suyunun enerjisi, matrik, yerçekimi, ozmotik ve basınç potansiyelleri | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Toprak Suyu Karakteristik Eğrisi (TSKY), TSKY matematiksel modelleri,Bitkilere Yaralı su | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Dinamik ortamda toprak suyu içeriğinin hesaplanması için kuramsal temellerin ve modellerin oluşturulması | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Toprakta doydun ve doygun olmayan koşullarda hidrolik iletkenlik | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Topraklarda Gaz Difüzyonu ve Toprak Havalanması | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Toprakta Tuz Hareketi ve Yıkanma, kılcal borularda yıkanma | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Toprak Sıcaklığı ve Isı İletiminin Temel Kuramları | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Toprakta ısı iletiminin matematiksel tanımı ve matematiksel çözümleri | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Analitik çözümler, Toprak sıcaklığının dinamik fonksyonu ile kestirimi | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Etkin Solarizasyon uygulamaları | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Toprak Fiziği Kuramsal Temellerin sistemli analizi | Toprak Fiziği konularında çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |