TBB621 Bitki Stres Fizyolojisi

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBB621
Ad Bitki Stres Fizyolojisi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SELİM EKER
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bitkilerin biyotik ve abiyotik stres faktörlerine karşı reaksiyonlarını fizyolojinin temel kavram ve prensipleri çerçevesinde ortaya koymak; bu bağlamda, farklı bitki tür ve çeşitlerinde değişik stres faktörlerinin bireysel ve çoklu etkilerini kontrollü koşullarda uygulamalı olarak göstererek çevresel faktörlerin bitkisel üretimdeki etkilerine dikkati çekmek.

Dersin İçeriği

Yüksek ve düşük sıcaklık, kuraklık, yüksek ışık, tuzluluk, mineral eksikliği ve toksisitesi ve bitki patogenleri gibi stres etmenlerine karşı reaksiyonlar. Özellikle, stres altındaki bitkilerde hücre tahribatı ve hücre savunma mekanizmaları, karakterize edilmesine yönelik yöntemler ve uygulamaları: klorofil, lipid peroksidasyonu, membran permeabilitesi, askorbat, glutatiyon, süperoksit dismutaz, katalaz, askorbat peroksidaz, glutatiyon redüktaz ölçümleri.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Genel Bitki Fizyolojisi, 2015 Kacar B. S. 576

Notlar

Bitki Fizyolojisi, 2008. Lincoln Taiz ve Eduardo Zeiger. Çeviri editörü: İsmail Türkan


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Stres faktörleriyle ilgili fizyolojik olayların mekanizmalarını açıklamak için gerekli temel kavram ve prensipleri bilir
ÖÇ02 Bitkilerde ortaya çıkan gözle görülebilir zararlanma belirtilerinin hangi stresten kaynaklandığını ayırt eder
ÖÇ03 Bazı stres faktörlerinin zararlı etkilerini azaltmak için geçici çözüm yolları bulur
ÖÇ04 Stres faktörlerinin büyüme, gelişme ve ürün oluşumuna olan etkilerini tahmin eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur 2
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bitki fizyolojisindeki bazı temel kavramlar ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bitki büyüme ve gelişiminde biyotik ve abiyotik stres etmenlerine genel bakış ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Yüksek sıcaklık stresi ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Düşük sıcaklık stresi ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Kuraklık stresi ön okuma, laboratuvar çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
6 Yüksek ve düşük ışık stresi ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Tuz stresi ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Genel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
9 Mineral madde eksikliğine bağlı stres ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Mineral madde fazlalığına bağlı stres ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Bitki patogenlerinin neden olduğu stres ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Abiyotik streslerden herhangi birine maruz kalmış bitkilerde klorofil, lipid peroksidasyonu ve membran permeabilitesi ölçümü Laboratuvar çalışması Öğretim Yöntemleri:
Deney / Laboratuvar
13 Abiyotik streslerden herhangi birine maruz kalmış bitkilerde askorbat, glutatiyon Laboratuvar çalışması Öğretim Yöntemleri:
Deney / Laboratuvar
14 Abiyotik streslerden herhangi birine maruz kalmış bitkilerde süperoksit dismutaz, katalaz, askorbat peroksidaz, glutatiyon redüktaz ölçümleri. ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Deney / Laboratuvar
15 Ölçüm sonuçlarının değerlendirilmesi ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 12:32