Genel Bilgi
Kod | OKLS301 |
Ad | Aile Eğitimi ve Katılımı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, öğretmen adaylarının aile kuramları, aile eğitimi ve aile katılımının önemi, amacı ve ilkeleri, aile eğitimi modelleri ve uygulamaları, aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler, aile katılımı çalışmaları ve aile katılımı engelleri konularında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ayrıca aile eğitimi ve katılımı çalışmalarını planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerini geliştirmek hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Aile eğitiminin önemi, hedefleri, ilkeleri; aile eğitimi modelleri; aile kuramları (Aile Sistem Kuramları, Sosyal İlişki Kuramı, Biyoekolojik Kuram, Yapısal İşlevsel Kuram); Türkiye'de ve diğer ülkelerde aile eğitimi uygulamaları; aile eğitim çalışmalarını planlama, uygulama ve değerlendirme; aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler; aile katılım çalışmaları (aile iletişim etkinlikleri, ailenin eğitim etkinliklerine katılımı vb), aile katılımındaki engeller; 0-36 ay Çocukları için Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) ve Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi'nin (OBADER) incelenmesi.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Aile Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı. Editör: Yaşare Aktaş Arnas. Vize Yayıncılık Aile Eğitiminde Güncel Konular. Editör: Raziye Pekşen Akça- Fatih Aydoğdu. Eğiten Kitap Yayınevi Erken Çocukluk Döneminde Aile Eğitimi. Yazarlar: Dilfuruz Cömert- Emine Erdem. Eğiten Kitap Yaynıevi Anne Baba Eğitimi. Yazarlar: Aysel Çağdaş-Zarife Şahin Seçer. Eğiten Kitap Yayınevi Aile Eğitimi ve Katılımı. Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim Seti Hedef Yayıncılık 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programıyla Bütünleştirilmiş Aile destek Eğitim Rehberi (EBADER). Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimle Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER). Milli Eğitim Bakanlığı.
Notlar
Baker, A. J. ve Soden, L. M.(1998). The challenges of parent involvement research. Newyork: ERIC Clearinghouse on Urban Education. (Eric Document Reproduction Service No. ED419030) http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED419030.pdf Baum, A. C. ve Swick, K. J. (2008). Dispositions toward families and family involvement: Supporting preservice teacher development. Early Childhood Education Journal, 35, 579-584. Blazer, C. (2005). Literature Review on Family Involvement: The Home-School Partnership. http://drs.dadeschools.net/AdditionalReports/Family%20Involvement.pdf Gonzalez-DeHass, A. R., Willems, P.P. (2003). Examining the under utilization of parent involvement in the school. School Community Journal, 13(1), 85-99. Graham-Clay, S. (2005). Communicating with parents: Strategies for teachers. The School Community Journal, 15(1),117-131.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aile ile ilgili kavramları ve aile kuramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Aile eğitimini, amacını ve önemini açıklar. |
ÖÇ03 | Aile eğitimi modelleri ve uygulamalarını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikleri betimler. |
ÖÇ05 | Aile katılımını, amacını ve önemini ifade eder. |
ÖÇ06 | Aile katılımının önündeki engelleri betimler. |
ÖÇ07 | Aile katılımı çalışmalarını açıklar. |
ÖÇ08 | Aile eğitimi ve katılımı çalışmaları için ailelerin gereksinimlerini belirler. |
ÖÇ09 | Aile eğitimi ve katılımı çalışmalarını planlar. |
ÖÇ10 | Aile eğitimi ve katılımı çalışmalarının uygulama ve değerlendirme sürecini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Aile ve aile kuramları | Aile ve aile kuramları ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Aile eğitimi, amacı ve önemi | Aile eğitimi ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Aile eğitimi modelleri (yaklaşımları) | Aile eğitimi modelleri ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Aile eğitimi uygulamaları (programları) | Aile eğitimi uygulamaları ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler | Aile eğitiminde kullanılan yöntem ve tekniklerle ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
6 | Aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler II | Aile eğitiminde kullanılan yöntem ve tekniklerle ilgili kaynakları okuma 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Aile katılımı, amacı ve önemi | Aile katılımı, amacı ve önemi ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aile katılımı engelleri | Aile katılımı engelleri ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay |
10 | Aile katılımı çalışmaları (aile iletişim etkinlikleri) | Aile iletişim etkinlikleri ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Aile katılımı çalışmaları (ailenin eğitim etkinliklerine katılımı) | Ailenin eğitim etkinliklerine katılımı ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Aile katılımı çalışmaları (ev ziyaretleri, yönetim ve karar verme sürecine katılım) | Ev ziyaretleri, yönetim ve karar verme sürecine katılım ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay |
13 | Aile eğitimi ve katılımı çalışmaları planlama | Aile eğitimi ve katılımı çalışmaları hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | 0-36 ay Çocukları için Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) | 0-36 ay Çocukları için Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER) | Okul Öncesi Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |