Genel Bilgi
Kod | DM0015 |
Ad | Kök Hücre Biyolojisine Giriş |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN BASRİ İLA |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, kök hücrenin temel biyolojik özellikleri ile ilgili kapsamlı bilgileri temel düzeyde kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Giriş ve tanımlar, Hücrelerde gelişim hiyerarşisi Moleküler hücre biyolojisine kısa bakış Kök hücrenin temel özellikleri Kök hücre nişi Kök hücrelerin yaşam döngüsü, stres ve yaşlanma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
Kök Hücre (Biyolojisi, Türleri ve Tedavide Kullanımı) Alp CAN
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Moleküler biyoloji hakkında bilgi edinilir. |
ÖÇ02 | Kök hücrelerin temel özellikleri hakkında bilgiye sahip olunur. |
ÖÇ03 | Hücre bölünmesi öğrenilir. |
ÖÇ04 | Hücre içi zarı ve hücre reseptörleri öğrenilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı Doku Mühendisliği Ana Bilim Dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı Doku Mühendisliği Ana Bilim Dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doku Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve tanımlar | İnternet kaynaklarından kök hücre ile ilgili temel kavramların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Zigot ve zigot öncesi Blastokiste giden süreç | Gamet ana hücrelerinin gelişim evreleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Ektoderm, mezoderm ve endodermin ileri gelişmesi | Embriyonik tabakaları (yaprakları) konusunda ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Moleküler hücre biyolojisine kısa bakış | Temel moleküler mekanizmalar (replikasyon, transkripsiyon ve translasyon) araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kromozom, kromatin, histonlar, sentromerler ve telomerler | Temel genetik bilgilerini gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Transkripsiyon faktörleri | Transkriptomik konusu tartışılacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Genetik kod ve protein sentezi | Gen ifadesi konusu ön hazılığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Sinyal molekülleri | Hücre içi haberleşme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Hücre zarı ve hücre içi reseptörleri | Reseptör ve ligand etkileşimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kök hücrelerin temel özellikleri | Kök hücreler arasındaki farklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Köklülük, kendini yenileme, farklılaşma | Totipotentlik, pluripotentlik ve multipotentlik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Kök hücre nişi | Kök hücrenin mikroçevre etkileşimi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Asimetrik hücre bölünmesi | Hücre bölünme dinamikleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kök hücrenin yaşlanmasına bağlı etkiler | Gen ifadesi değişiklikler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,20 | ||
AKTS | 6 AKTS |