Genel Bilgi
Kod | DM0011 |
Ad | Doku Mühendisliği için Temel Moleküler Biyoloji Teknikleri I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET BERTAN YILMAZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Genom analiz yöntemleri, Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) mekanizması ve optimizasyonu, DNA izolasyonu, PCR ürünlerinin agaroz ve poliakrilamit jel elektroforezi, Çözeltilerin ve jellerin hazırlanması ve jellerin boyanması, QF PCR yöntemi, PCR ve QF PCR sonuçlarının analizi ve yorumlanması, PCR çeşitleri, Real Time PCR yöntem ve uygulamaları, Blotlama teknikleri, Uygulama alanlarının (PCR RFLP, Dizi analizi, Gen klonlama) öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Genom analiz yöntemleri, Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) mekanizması ve optimizasyonunu, DNA izolasyonu, PCR ürünlerinin agaroz ve poliakrilamit jel elektroforezi, Çözeltilerin ve jellerin hazırlanması ve jellerin boyanması, QF PCR yöntemi, PCR ve QF PCR sonuçlarının analizi ve yorumlanması, PCR çeşitleri ve Uygulama alanları (Mutasyon tarama, PCR RFLP, Dizi analizi, Gen klonlama), Real Time PCR yöntem ve uygulamaları, Blotlama teknikleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Editör: Prof. Dr. Halil Kasap, Nobel Tıp Kitabevi, Ankara, 2017
Notlar
Pazarbaşı A, Kasap M, Vardar MA, Alptekin D, Güzel AI, Lüleyap HÜ, Altıntaş A, Doran F. Screening of Codon 236, 238, 244, 248 and 259 Mutations of p53 Gene in Ovarian and Endometrial Carcinomas by RFLP Analysis. Ç.Ü.Sağlık Bil.Derg. 2007,23(2,3):1-8.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genetik materyalin yapısını bilir |
ÖÇ02 | Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri bilir |
ÖÇ03 | Moleküler genetik tetkik ve analizleri yapabilir |
ÖÇ04 | Her türlü dokudan DNA izolasyonunu yapabilir |
ÖÇ05 | PCR temelini yapabilir. |
ÖÇ06 | Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapabilir ve yorumlayabilir |
ÖÇ07 | Dokudan elde ettiği DNA´yı spektrofotometrede ölçebilir |
ÖÇ08 | Bilimsel bir makaleyi yorumlayabilir ve makalenin yazımını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı Doku Mühendisliği Ana Bilim Dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı Doku Mühendisliği Ana Bilim Dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doku Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genom analiz yöntemlerini öğrenme | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Polimeraz zincir reaksiyonunun (PCR) mekanizması | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Polimeraz zincir reaksiyonunun (PCR) optimizasyonu 2 | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | DNA izolasyonunu | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | PCR ürünlerinin agaroz ve poliakrilamit jel elektroforezi | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Çözeltilerin ve jellerin hazırlanması ve jellerin boyanması | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | QF PCR yöntemini anlama ve uygulama | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Literatür tarama ve okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | PCR çeşitleri | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | PCR ve QF PCR sonuçlarının analizi ve yorumlanması | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Real Tıme PCR yöntem ve uygulamaları | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Blotlama teknikleri | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Uygulama alanları (Mutasyon tarama, PCR RFLP) | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Dizi analizi | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Gen klonlama | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Final sınavı | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |