PM587 Uzaktan Algılamaya Dayalı Çevresel Değişim Tespiti ve Zaman Serisi Analizleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PM587
Ad Uzaktan Algılamaya Dayalı Çevresel Değişim Tespiti ve Zaman Serisi Analizleri
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAKAN ALPHAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Kuraklık, sel ve su baskını, ekstrem doğa olayları, zararlı atıkların taşınması ve depolanması, toprak kayması, orman yangınları, yüzey ve yer altı suyu kirlenmesi gibi doğal ve teknolojik risklerin CBS temelli analizi konularında bilgiler sunmak.

Dersin İçeriği

Değişim tespiti için sayısal görüntü işleme ve değerlendirme. Farklı değişim tespiti yöntemleri için görüntü işleme öncesi işlemler, bunların önem dereceleri. Değişim tespiti yöntemleri: (1) Görüntü cebir yöntemleri: görüntü çıkarma, görüntü oranlama, görüntü regresyonu ve değişim vektörü analizleri. İkili (binary) değişim tespiti ve bu yöntemle elde edilen değişim bilgisinin adlandırılması. NDVI, SAVI, MSAVI gibi bitki indeksi ve NDBI gibi diğer indeks verileri kullanılarak yapılan iki zamanlı görüntü cebir operasyonları. (2) Dönüştürme yöntemleri: Temel Bileşenler Analizi (PCA), Kauth-Thomas (Tasseled Cap) ve Gramm-Schmidt dönüşümleri. Dönüştürmenin iki ve çok zamanlı veri setlerine uygulanması. (3) Sınıflamaya dayalı yöntemler: sınıflama sonrası karşılaştırma, spektral ve temporal karma analizi, beklenti maksimizasyonu (EM), kontrolsüz sınıflama ve hibrit yöntemler. (4) İleri modeller: Li-Strahler Yansıma ve Yansıma Karıştırma modelleri, Biyofiziksel Parametre Yöntemi. (5) CBS ve diğer görsel analiz yöntemleri. Kentsel alanlar, orman alanları ve kıyı alanlarındaki değişim tespiti için kullanılacak algoritma, yöntem ve yaklaşımların seçilmesindeki önemli noktalar. Farklı değişim tespiti yöntemlerinin avantaj ve dezavantajları. İdeal bir değişim tespitinin kurgulanmasındaki belirleyiciler/kısıtlar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Eastman, J. R., 2016. TERRSET Tutorial. Clark University Press. 391P.

Notlar

Eastman, J. R., 2016. TERRSET Tutorial. Clark University Press. 468P.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dijital görüntü yorumlamanın esaslarını bilir.
ÖÇ02 Görüntü işleme öncesi yöntemleri bilir ve gerektiğinde doğru yöntemlere karar verir.
ÖÇ03 Sınıflama öncesi değişim tespiti yöntemlerini ve uygulama alanlarını bilir.
ÖÇ04 Sınıflama sonrası değişim tespiti yöntemlerini ve uygulama alanlarını bilir.
ÖÇ05 Değişim bilgisini harita ve istatistikler halinde ifade eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Değişim tespiti için sayısal görüntü işlemeye giriş. Mikro proje konu ve gruplarının belirlenmesi Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Farklı değişim tespiti yöntemleri için görüntü işleme öncesi işlemler, bunların önem dereceleri. Değişim tespiti yöntemlerine genel bakış ve sınıflama Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Görüntü cebir yöntemleri: görüntü çıkarma, görüntü oranlama, görüntü regresyonu ve değişim vektörü analizleri. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Görüntü cebir yöntemleri: İkili (binary) değişim tespiti ve bu yöntemle elde edilen değişim bilgisinin adlandırılması. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Görüntü cebir yöntemleri: NDVI, SAVI, MSAVI gibi bitki indeksi ve NDBI gibi diğer indeks verileri kullanılarak yapılan iki zamanlı görüntü cebir operasyonları Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Dönüştürme yöntemleri: Temel Bileşenler Analizi (PCA), Kauth-Thomas (Tasseled Cap) ve Gramm-Schmidt dönüşümleri. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Dönüştürme yöntemleri: Dönüştürmenin iki ve çok zamanlı veri setlerine uygulanması. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Sözlü Sınav, performans değerlendirmesi Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Sınıflamaya dayalı yöntemler: sınıflama sonrası karşılaştırma, spektral ve temporal karma analizi, beklenti maksimizasyonu (EM), kontrolsüz sınıflama Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 İleri yöntemler: Li-Strahler Yansıma ve Yansıma Karıştırma modelleri, Biyofiziksel Parametre Yöntemi. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11 CBS ve diğer görsel analiz yöntemleri. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Kentsel alanlar, orman alanları ve kıyı alanlarındaki değişim tespiti için kullanılacak algoritma, yöntem ve yaklaşımların seçilmesindeki önemli nokta Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Farklı değişim tespiti yöntemlerinin avantaj ve dezavantajları. İdeal bir değişim tespitinin kurgulanmasındaki belirleyiciler/kısıtlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Proje Sunumları Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Proje Sunumları (devamı) Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru ve Cevap,Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sözlu sınav, performans değerlendirmesi Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sözlü sınav, performans değerlendirmesi Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 02:05