Genel Bilgi
Kod | PM571 |
Ad | Peyzaj Düzeyindeki Çevresel İndikatörler ve İzleme |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ALPHAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Peyzaj düzeyinde çevresel izleme için araştırma kurgulama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirmeye ilişkin bir kapsam sunmak.
Dersin İçeriği
Çevrenin biyo-fiziksel özelliklerinde mevsime bağlı ve/veya yıllar arasında meydana gelen değişimlerin farklı zaman ve yer ölçeklerinde belirlenmesi, uydu ve havadan uzaktan algılama verileri ile yardımcı veri katmanlarının cografi bilgi sistemlerine (CBS) entegrasyonu, izlemeye veri sağlanmasındaki kriterler, peyzaj düzeyindeki çevresel indikatörler: arazi örtüsü/alan kullanımları (AÖAK), AÖAK'nın farklı hiyerarşik düzeylerde tanımlanması, sınıflama şemaları, çevresel değişiminin bileşenleri ve ölçeği, değişim eğilimleri, daha detaylı ve yüksek sıklıkta izleme için öncelikli alanların belirlenmesi dersin temel konuları arasındadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
C. Castella, A. Peano (Eds). 2011. Landscape Indicators. Springer. 235 P.
Notlar
Uluslararası periyodikler, Environmental Management, Journal of Environmental Management, Environmental Monitoring and Assessment
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kaynak yönetimi sorunları ve bu sorunların çevredeki göstergelerini tanımlar |
ÖÇ02 | Peyzaj düzeyindeki çevresel indikatör olarak arazi örtüsüne ait bilgiyi çevresel bir sorunun çözümünde kullanır. |
ÖÇ03 | Kaynak yönetimi ihtiyaçları için envanter ve izleme ölçeğini belirler. |
ÖÇ04 | Kaynak yönetimi için veri seti kombinasyonlarını kullanır. |
ÖÇ05 | Kaynak yönetimi ihtiyaçları için izleme sıklığını belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili veri toplama, yöntem oluşturma, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Lisansüstü programında ürettiği çalışmalarını, alanındaki ulusal ve uluslararası platformlarda, yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj planlama ve tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj planlama ve tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Doğal kaynaklar ve kaynak yönetimi sorunları | Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Kaynak yönetiminin çevresel indikasyonları: patern ve süreçler | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Peyzaj düzeyindeki çevresel indikatörler: arazi örtüsü/alan kullanımları (AÖAK) | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Biyo-fiziksel çevre ve bunun değişimi: Mevsimsel döngüler ve zamansal değişim | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Biyo-fiziksel çevre ve bunun değişimi: Yersel ölçek ve detay | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | İzlemeye veri sağlanması | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Arazi örtüsü bilgisi, çevresel sorunlar ve bunların çözümü arasındaki ilişki | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Sözlü sınav, performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Detaylı ve yüksek sıklıkta izleme için anahtar konular | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Kaynak yönetiminde envanter ve izlemenin ölçeği | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Kaynak yönetiminde envanter ve izlemenin ölçeği (devamı) | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Kaynak yönetiminde izleme sıklığı | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Kaynak yönetiminde veri seti kombinasyonları | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Kaynak yönetiminde veri seti kombinasyonları (devamı) | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Genel değerlendirme | İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sözlü sınav, performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sözlü sınav, performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |