ILEM724 Kitle İletişim Sistemleri ve İfade Özgürlüğü

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM724
Ad Kitle İletişim Sistemleri ve İfade Özgürlüğü
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ONUR DURSUN


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özgürlük, ifade özgürlüğü ve basın özgürlüğü hakkında bilgiler vermektir. Özgürlük ve basın özgürlüğü kavramlarını irdeleyerek bu kavramların insan ve toplum için önemine ışık tutmaya çalışmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders, kitle iletişim sistemleri ve basın özgürlüğü kavramları üzerinde durmaktadır. Öncelikle özgürlük kavramını irdelemekte ve özgürlüğün tarihsel gelişimine ve farklı yaklaşımlara değinmektedir. Basın özgürlüğünün doğuşuna, gelişimine ve mevcut durumuna ışık tutmaya çalışmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Akarcalı, S. “Basının Görevleri ve Basın Özgürlüğü”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 1989. Alemdar, Z. Oyunun Kuralı / Basında Özdenetim, Bilgi Yayınevi, 2002. Berman, M. Özgünlüğün Politikası / Radikal Bireycilik ve Modern Toplumun Ortaya Çıkışı, Sel Yayınları,2. Baskı, 2016. Bogen, D. S. “The Origins of Freedom of Speech and Press“, Maryland Law Review, Vol. 42. No.3, 1983. Chomsky. N. Medya Denetimi, Everest Yayınları, 2016. Çaylı, E., Depeli, G. İfade Özgürlüğünün On Yılı 2001-2011, BİA, 2012. Freedom of The Press 2017, Freedom House, Press Freedom’s Dark Horizon Habermas, J. İletişimsel Eylem, Kabalcı Yayınları, 1996. Marx, K. “Basın Özgürlüğü ve Sansür”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 25, Yaz-Güz 2007, s.229-256 Marx, K. Basın Özgürlüğü Üzerine, Dipnot Yayınları, 2012. Mill, J. S. Özgürlük Üzerine, Litera Yayınları, 2016. Milton, J. Areopagitica / Basın Özgürlüğü Üzerine, Pinhan Yayıncılık, 2018. Öztürk, A. “Basın Özgürlüğü Kuramları”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 5. Ss. 73-93. 1997. Russell, B. Özgürlük Yolu Sosyalizm Anarşizm Sendikalizm, BGST Yayınları, 2015. Türkiye’nin Basın Özgürlüğü Krizi / Gazetecilerin Hapsedildiği ve Muhalefetin Suç Sayıldığı Karanlık Günler, Gazetecileri Koruma Komitesi Özel Raporu, Ekim 2012. Vaneigem, R. Dokunulmaz Olan Hiçbir Şey Yoktur Her Şey Söylenebilir (İfade Özgürlüğü Üzerine Düşünceler), Dost Yayınları, 2018. Williams, R. “Societies and Individuals” içinde The Long Revolution, Broadview Press, 1985. Zengin, U.U. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararları Işığında Kitle İletişim Özgürlüğü, Yetkin Yayınları, 2014. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası Türkiye Cumhuriyeti Basın Kanunu Akgül, M. E. “İfade özgürlüğünün tarihsel süreci ve milli Güvenlik gerekçesiyle ifade özgürlüğünün Kısıtlanması”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 61 (1) 2012:1-42.

Notlar

Bury, J. Düşünce Özgürlüğünün Tarihi, Erdini Basım ve Yayınevi, 1978 (Erişim: http://web.itu.edu.tr/~bulu/favorite_books_files/dusunce_ozgurlugu.pdf). Aydın, Ö. D. “Düşünce Özgürlüğünün Anlamı ve İşlevi Işığında Düşünce Özgürlüğünü Sınırlamanın Anayasallığı”, Hacettepe Hukuk Fak. Derg, 1(2) 2011, 26–63 27 (Erişim: http://www.hukukdergi.hacettepe.edu.tr/dergi/2_makale_02.pdf)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Özgürlük kavramının tarihsel gelişimini bilir.
ÖÇ02 Özgürlük kavramına ilişkin farklı yaklaşımları kavrar.
ÖÇ03 İfade özgürlüğü ve basın özgürlüğü kavramlarının içeriğini ve tarihsel sürecini anlar.
ÖÇ04 Özgürlük, ifade özgürlüğü ve basın özgürlüğü kavramlarının insan ve toplum için önemini öğrenir.
ÖÇ05 Medya ve iletişim alanında bilimsel araştırma yapmaya ilişkin bilgiler edinir.
ÖÇ06 Sosyal bilimler alanında özgürlük kavramıyla ilgili literatürü öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dersin içeriği ve işleniş yöntemine ilişkin bilgilendirme Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Özgürlük kavramının tartışılması Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Özgürlük kavramıyla ilgili farklı yaklaşımlar Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Tarihte özgürlük ve ifade özgürlüğü kavramları Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Antik Yunan'da özgürlük kavramı (Platon ve Aristoteles) Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Aydınlanma Döneminde özgürlük ve ifade özgürlüğü kavramları üzerine düşünceler (Spinoza, Locke). Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Dersin kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Aydınlanma Döneminde özgürlük ve ifade özgürlüğü kavramları üzerine düşünceler (Kant, Hegel, Marx). Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Basın özgürlüğüne ilişkin ilk düşüncelerin ortaya çıkışı Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11 Basın özgürlüğü kavramının tarihsel gelişimi Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
12 Basın özgürlüğüne ilişkin teorilerin gelişim süreci Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
13 Özgürlük ve basın özgürlüğü kavramını içeren yasaların oluşumu Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
14 Basın özgürlüğünün dünya genelinde görünümü Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15 Basın özgürlüğünün güncel durumu ve mevcut sorunlar Dersin kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dersin kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dersin kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS