ILEM722 Medyada Ötekileştirme Politikaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM722
Ad Medyada Ötekileştirme Politikaları
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ


Dersin Amacı / Hedefi

Derse katılan öğrencilerin öncelikle ötekileştirme ve ayrımcılıkla ilgili temel kavramları ve yaklaşımları öğrenmesi ve konuya dair değerlendirmelerine kuramsal zemin oluşturulması amaçlanmaktadır. Derste yakın tarihte Türkiye ve dünyadan nefret söylemi, nefret suçu, ayrımcılık örnekleri ile bu örnek olayların medyada temsiline ilişkin analizler yapılarak öğrencilerin medyanın bu konudaki etkisini kavraması hedeflenmektedir. Medya nefret söylemini üreten ve nefret suçuna yönlendirme potansiyeli olan güçlü bir alandır. Haber, reklam, TV programları, sosyal medya metinleri, fotoğraflar gibi çeşitli medya çıktılarında ve popüler kültür ürünlerindeki çeşitli biçimlerdeki ötekileştirici temsilleri öğrencilerin eleştirel bakış açısıyla değerlendirme becerisi kazanması dersin temel hedefleri arasında yer almaktadır.

Dersin İçeriği

Öteki, ötekileştirme, kavramları, nefret söylemi ve nefret suçu ile düşünce ve ifade özgürlüğünün sınırlarının örnek olaylar üzerinden tartışılması, medyada ayrımcılık ve ötekileştirme politikaları ve egemen ideolojinin inşası, nefret suçu ile ilgili yasal düzenlemeler, konunun medyadaki etik boyutu örnekler üzerinden tartışılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları.

Notlar

Konuyla ilgili raporlar, filmler ve rehberler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öteki, ötekileştirme, ayrımcılık kavramları ve biçimleri konusunda bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Ötekileştirme ve ayrımcılık konusundaki mevcut kuramsal çerçeveyi kavrar ve bu zeminde tartışma becerisi kazanır.
ÖÇ03 Nefret söylemi ve nefret suçuna ilişkin örnek olaylar üzerinden farkındalık kazanır.
ÖÇ04 Medyanın ürettiği ötekileştirici dil ve formatları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
ÖÇ05 Haber içeriklerini eleştirel bakış açısıyla çözümler


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Oryantasyon ve Giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Öteki, ötekileştirme, ayrımcılık kavramları üzerine bir değerlendirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ayrımcılıkla ilgili kuramsal çerçeve Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Medyada nefret söylemi ve nefret suçu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Nefret söylemi ve nefret suçu ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Düşünce ve ifade özgürlüğü ile nefret söyleminin sınırları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Dezavantajlı grupları medya dolayımıyla dışlama, yok sayma, ötekileştirme politikaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hak odaklı habercilik nedir Hak odaklı habercilik ötekileştirme ve ayrımcılık sorununu çözebilir mi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Güncel örneklerle medyada azınlıklara yönelik ayrımcılık Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Güncel örneklerle medyada sığınmacılara yönelik ayrımcılık Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Haber metinlerinde ötekileştirici ideolojik inşa stratejileri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Medyada kadına dair ötekileştirici içerikler ve eşitsiz temsil sorunu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yeni medyada ötekileştirme ve ayrımcılık. Sorunlu bir alan olarak sosyal medya üzerine tartışma. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yeni medyada ötekileştirme ve ayrımcılık. Sorunlu bir alan olarak sosyal medya üzerine tartışma 2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 03:39