ILEM709 Sinema Tarihi ve Kuramı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM709
Ad Sinema Tarihi ve Kuramı
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. AYDIN ÇAM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ders kapsamında, Film Kuramlarının başlangıcından günümüze kadar olan temel yaklaşımlarını her kuramın temel makaleleri etrafında ele alınacak, anlatılacak olan kuramlar örnek filmlerle pekiştirilecek ve verilen ödevlerle öğrencinin kuramsal araştırma yapması da sağlanacaktır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği film kuramlarının sınıflanması; film ve gerçek ilişkisi; sinemada biçimcilik-gerçekçilik tartışmaları; sinemada zaman-mekan; auteur kuramı; tür eleştirisi; sinema göstergebilimi; psikanalitik, feminist ve Marksist yaklaşımlar ile alımlama çalışmaları konularını kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Allen, R. C. (1990). From exhibition to reception: reflections on the audience in film history. Screen, 31(4), 347-356. Biltereyst, D., Maltby, R., & Meers, P. (Eds.). (2013). Cinema, audiences and modernity: New perspectives on European cinema history. Routledge. Biltereyst, D., Maltby, R., & Meers, P. (Eds.). (2019). The Routledge companion to new cinema history. Routledge. Biltereyst, D., & Meers, P. (2011). The political economy of audiences. The handbook of political economy of communications, 415-435. Biltereyst, D., & Meers, P. (2016). New cinema history and the comparative mode: Reflections on comparing historical cinema cultures. Alphaville: Journal of Film and Screen Media, (11), 13-32. Biltereyst, D., & Meers, P. (2018). Film, cinema and reception studies. Reception studies and audiovisual translation, 21-41. Biltereyst, D., & Van de Vijver, L. (Eds.). (2020). Mapping Movie Magazines: Digitization, Periodicals and Cinema History. Springer Nature. Bowles, K. (2011). Lost horizon: the social history of the cinema audience. History Compass, 9(11), 854-863. Casetti, F. (2009). Filmic experience. Screen, 50(1), 56-66. Ercole, P., Treveri Gennari, D., & O’Rawe, C. (2017). Mapping cinema memories: Emotional geographies of cinemagoing in Rome in the 1950s. Memory Studies, 10(1), 63-77. Fuller-Seeley, K. (Ed.). (2008). Hollywood in the neighborhood: Historical case studies of local moviegoing. Univ of California Press. Gennari, D. T., O’Rawe, C., Hipkins, D., Dibeltulo, S., & Culhane, S. (2020). Italian Cinema Audiences: Histories and Memories of Cinema-going in Post-war Italy. Bloomsbury Publishing USA. Gennari, D. T., & Sedgwick, J. (2015). Memories in context: the social and economic function of cinema in 1950s Rome. Film history: An international journal, 27(2), 76-104. Kuhn, A., Biltereyst, D., & Meers, P. (2017). Memories of cinemagoing and film experience: An introduction. Memory Studies, 10(1), 3-16. Maltby, R., Biltereyst, D., & Meers, P. (Eds.). (2011). Explorations in new cinema history: Approaches and case studies. John Wiley & Sons. Meers, P., Biltereyst, D., & Van De Vijver, L. (2010). Metropolitan vs rural cinemagoing in Flanders, 1925–75. Screen, 51(3), 272-280. Stokes, M., & Maltby, R. (Eds.). (2019). Hollywood spectatorship: Changing perceptions of cinema audiences. Bloomsbury Publishing. Stokes, M., & Maltby, R. (Eds.). (1999). American movie audiences: From the turn of the century to the early sound era. London: British Film Institute. Thissen, J., & Zimmermann, C. (2017). Cinema beyond the City. Bloomsbury Publishing. Treveri-Gennari, D., O’Rawe, C., & Hipkins, D. (2011). In Search of Italian Cinema Audiences in the 1940s and 1950s: Gender, genre and national identity. Participations: Journal of Audience & Reception Studies, 8(2), 539-553. Van de Vijver, L., & Biltereyst, D. (2013). Cinemagoing as a Conditional Part of Everyday Life: Memories of Cinemagoing in Ghent from the 1930s to the 1970s. Cultural Studies, 27(4), 561-584.

Notlar

Abisel, N. (2003). Sessiz Sinema. Ankara: Om Yayınevi. Hartcourt, P. (2008). Altı Avrupalı Yönetmen. Ö. Özdüzen ve O. Yusufoğlu (çev.), İstanbul: Doruk Yayıncılık. İri, M. (Ed.) (2009). Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar (2. Basım). İstanbul: Derin Yayınları. Kovacs, A. B. (2010). Modernizmi Seyretmek – Avrupa Sanat Sineması, 1950–1980. E. Yılmaz (çev.). Ankara De Ki Basım Yayım Ltd. Şti. Monaco, J. (2008). Bir Film Nasıl Okunur? – Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı – Sinema, Medya ve Mültimedya Dünyası (10. Baskı). E. Yılmaz (çev.), İstanbul: Oğlak Yayıncılık. Orr, J. (1997). Sinema ve Modernlik. A. Bahçıvan (çev.), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Teksoy, R. (2005a). Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi – Birinci Cilt. İstanbul: Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık Ltd. Şti. Teksoy, R. (2005b). Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi – İkinci Cilt. İstanbul: Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık Ltd. Şti. Wayne, M. (2009). Politik Film: Üçüncü Sinema’nın Diyalektiği. E. Yılmaz. (çev.), İstanbul: Yordam Kitap.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler sinema tarihi ve sinemanın gelişimi ile ilgili süreçleri; temel dönemleri, akımları, yönetmenleri ve filmleri bilir; temel dönemlere ve akımlara göre sinema sanatını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
ÖÇ02 Sinema tarihini coğrafi bağlamda tartışır ve film kuramlarının temel araştırma alanlarını açıklar.
ÖÇ03 Film kuramlarında sinema ve gerçek ilişkisinin nasıl kavramsallaştırıldığını değerlendirir.
ÖÇ04 Teknolojik gelişmelerin film kuramlarında ortaya çıkardığı değişimleri tarihsel bağlamda tartışır.
ÖÇ05 Öğrenciler sinema filmlerinin medya, iletişim ve kültür endüstrilerinde kullanımını tüketim, gündelik yaşam, kimlik, aidiyet, hafıza, söylem ve toplumsal cinsiyet gibi farklı kavramlarla ilişkilendirir ve çözümler.
ÖÇ06 Klasik sinemasal anlatı ile çağdaş sinemasal anlatı arasındaki farkları karşılaştırır.
ÖÇ07 Seyircinin filmi anlamlandırmasını etkileyen dinamikleri çözümler.
ÖÇ08 Film çözümlemesinde kullanılan psikanalitik, yapısalcı, göstergebilimsel, feminist, Marksist ve benzeri yaklaşımları tanımlar.
ÖÇ09 Bir filmi, film kuramlarındaki temel yaklaşımlar doğrultusunda yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve dersin genel çerçevesinin sunumu. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Film kuramlarında biçimcilik-gerçekçilik tartışmalarına giriş; sinemada gerçekliğin yeniden üretilmesi fikri ve sanatçının yaratıcı biçimlendirme gücü tartışmalarının açıklanması. Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Biçimci Kuramlar 1: 'Sinema bir dildir' Hugo Munsterberg, Rudolph Arnheim Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Biçimci Kuramlar 2: Balazs, Pudovkin ve Kuleshov. Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Eisenstein'ın biçimcilik yaklaşımı ve çatışmaya (dramatik ilke) dayalı kurgu anlayışı. Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Gerçekçi Kuramlar 1: Andre Bazin: 'Sinema gerçeğin optik ve mekanik yeniden üretimidir': Mise en scene ve alan derinliği. Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Gerçekçi Kuramlar 2: Kracauer: Fiziksel Gerçekliğin Kurtarılması ve Hafif Anlatı. Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Film Kuramları Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları I Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Film Kuramları Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları II Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Film Kuramları Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları III Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Film Kuramları Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları IV Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Film Kuramları Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Makaleleri V Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Film Kuramları Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları VI Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Film Kuramları Üzerine Tartışmalar - Öğrenci Çalışmaları VII Okuma ve İzleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 03:30