Genel Bilgi
| Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
| FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
| Kod | FENZ404 |
| Ad | Bilimin Doğası ve Öğretimi |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZGECAN KIRIK |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖZGECAN KIRIK
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ÖZGECAN KIRIK (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel düşüncenin gelişimi, bilimin doğasıve bilim felsefesi hakkında değerlendirme yapabilecek düzeyde bilgi kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bilimin tanımı: amaçları, özellikleri, gelişimive geçirdiği evreler. Bilim Tarihi: bilim felsefesi, felsefiakımlar ve bilimin gelişimine etkisi, buluşların tarihi. Epistemoloji, ontoloji: bilimselkavramların doğası, bilgiye nasıl ulaşıldığı, bilimsel bilgive özellikleri. Varlık kavramı. Bilimselyöntem: bilimsel düşünce, bilimsel sorgulama. Bilim ve toplum: bilim sosyolojisive antropolojisi, bilim etiği.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Yenice, N. (2015). Bilimin doğası gelişimi ve öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
Notlar
Demirbaş, M. (2016). Fen bilimleri öğretiminde bilimin doğası. Pegem Akademi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Bilgi ve biliminin doğasını tanımlar. |
| ÖÇ02 | Kendisinin epistemolojik ve bilimsel inanışını, sahip olduğu inanışların sebeplerini sorgular. |
| ÖÇ03 | Olayları bilimsel olarak sorgular. |
| ÖÇ04 | Bilimsel bilgi ile dogmatik bilgileri birbirinden ayırır. |
| ÖÇ05 | Bilimsel düşünme ve bilimsel sorgulama özelliklerini öğretmenlik hayatında kullanmakve öğrencilerine kazandırmakiçin gerekli öğretim faaliyetleri ile ilgili önerilergeliştirir. |
| ÖÇ06 | Bilimin doğasının temel öğelerini güncel bilimsel gelişmeler üzerinden tartışır. |
| ÖÇ07 | Ortaokul fen bilimleri programındaki konularını bilimin doğası ile ilişkilendirir. |
| ÖÇ08 | Bilimin doğasının öğretiminde kullanılan yaklaşımları tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 4 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 2 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 3 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 4 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 5 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | 5 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
| PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Ders hakkında bilgilendirme ve izlencenin paylaşılması | Ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Grupların belirlenmesi Bilimin doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri Bilimin doğasını öğretmede kullanılan yaklaşımlar | ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Etkinlik 1: COVID 19 Aşısı | Etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 4 | Etkinlik 1 (devam) | Etkinlik raporu yazımı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 5 | Etkinlik 2: Yapay et | Etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 6 | Etkinlik 2 (devam) | Etkinlik 1'in tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 7 | Etkinlik 3: Maymunlara insan beyni geni eklendi! | Etkinliğin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 8 | Ara Sınav | Sınıfta uygulanan etkinliklerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Etkinlik 3 (devam) | Etkinlik 2'nin tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 10 | Etkinlik 4: Yapay yaşam: Bilim insanları tarafından ilan edilen buluş | Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 3'ün tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 11 | Etkinlik 5: Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar (GDO) | Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 4'ün tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 12 | Etkinlik 6: Nükleer Enerji ve Türkiye | Etkinliğin önceden okunması Etkinlik 5'in tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
| 13 | Etkinlik 7: Klonlama | Etkinliğin önceden okunması, Etkinlik 5'nın tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 14 | Etkinlik 8: Genetiği değiştirilmiş insan | Etkinliğin önceden okunması, etkinlik 7'nin tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 15 | Etkinlik 9: Atom modellerine tarihsel bakış | Etkinliğin önceden okunması, etkinlik 8'in tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınıfta yapılan etkinliklerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final ödevi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Portfolyo |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||