Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ | 
| MATEMATİK EĞİTİMİ (DR) | |
| Kod | ME810 | 
| Ad | Matematik Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme | 
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Güz ve Bahar | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 8 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Doktora Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. | 
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, matematik öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme uygulamalarının ilgili literatür bağlamında irdelenmesi; ulusal ve uluslararası matematik sınavlarının incelenmesi ve öğrencilerin matematik başarılarının ölçülmesi ve değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, matematik öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme uygulamalarının ilgili literatür bağlamında irdelenmesi; ulusal ve uluslararası matematik sınavlarının incelenmesi ve öğrencilerin matematik başarılarının ölçülmesi ve değerlendirilmesi üzerinde durulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Van de Walle, J. A., Folk, S., Karp, K.S., & Bay-Williams, J. M. (2015).Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally
Notlar
Atkin, J. M., Black, P., Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academies Press.Burke, K. (1999). How to Authentic Learning (3rd Ed). Arlington Heights, İllinois: Skyligth Professional Development. Ons Elawer, Corna.McMillan, (2004). Classroom Assessment Principles and Practice for Effective Instruction, Boston: Pearson Education. English, L. D. (2002). Handbook of International Research in Mathematics Education, London: Lawrence Erlbaum Associates Publisers.Heddens, J. W., Speer, W. R. (2006). Today’s Mathematics: Concepts, Methods and Instructional Activities (11th Ed.), Hoboken NJ: John Wiley and Sons, Inc
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirmeye yönelik yeni ve özgün ölçme araçları tasarlar. | 
| ÖÇ02 | Matematik eğitiminde bütüncül (alternatif) değerlendirmeye yönelik yeni ve özgün ölçme araçları tasarlar. | 
| ÖÇ03 | Matematik eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarının özelliklerinin değerlendirir | 
| ÖÇ04 | Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirme araçlarının özelliklerinin değerlendirir | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 2 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 | 
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 3 | 
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 2 | 
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 | 
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. | 2 | 
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | 3 | 
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür. | 2 | 
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 3 | 
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. | 3 | 
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. | 3 | 
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 4-Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. | 3 | 
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 3 | 
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. | 3 | 
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | 1 | 
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | 1 | 
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | 1 | 
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. | 1 | 
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. | 2 | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin genel tanıtımı ve temel kavramlar | Hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap | 
| 2 | Eğitimde ölçme ve değerlendirme | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma | 
| 3 | Matematik eğitiminde ölçme ve değerlendirmenin önemi | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap | 
| 4 | Matematik eğitiminde farklı değerlendirme modelleri | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma | 
| 5 | Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçları ve nitelikleri (güvenirlik) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma | 
| 6 | Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçları ve nitelikleri (geçerlik, kullanışlılık) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap | 
| 7 | Matematik öğretim programları kapsamında ulusal ve uluslararası alanda yapılan değerlendirme sınavlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (TIMSS, PISA | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma | 
| 8 | Arasınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev | 
| 9 | Matematik öğretim programları kapsamında ulusal ve uluslararası alanda yapılan değerlendirme sınavlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (OSYM, LGS) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım | 
| 10 | Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçların özellikleri (yazılı sınav, kısa yanıtlı sınavlar) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma | 
| 11 | Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlarla ilgili yapılan çalışmalar (doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma | 
| 12 | Matematik eğitiminde bütüncül (alternatif) ölçme ve değerlendirme araçların özellikleri (gözlem, görüşme) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap | 
| 13 | Matematik eğitiminde bütüncül (alternatif) ölçme ve değerlendirme araçları ile ilgili yapılan çalışmalar (araştırma projeleri, performans değerlendirme) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap | 
| 14 | Matematik eğitiminde bütüncül (alternatif) ölçme ve değerlendirme araçları ile ilgili yapılan çalışmalar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri) | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap | 
| 15 | Matematik eğitiminde bütüncül (alternatif) ölçme ve değerlendirme ölçme aracı tasarlama | İlgili çalışmaların araştırılması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım | 
| 16 | Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirme ölçme araçları tasarlama | İlgili çalışmaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma | 
| 17 | Genel değerlendirme | Dönem boyunca yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
| AKTS | 8 AKTS | ||