Genel Bilgi
Kod | EFMZ208 |
Ad | Türk Eğitim Tarihi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. TUGAY AKBULUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. TUGAY AKBULUT (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Öğr. Gör. TUGAY AKBULUT (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Öğr. Gör. TUGAY AKBULUT (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk eğitim tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini irdeleme, Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren okul öncesi eğitim, ilköğretim, orta öğretim, yüksek öğretim ve öğretmen eğitimi alanındaki yasal, yapısal ve eğitsel düzenlemeleri inceleyebilme.
Dersin İçeriği
Türk eğitim tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklayabilecektir. Türk eğitim tarihindeki yasal ve yapısal düzenlemeleri açıklayabilecektir. Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren eğitim basamaklarındaki gelişmeleri tartışabilecektir. Eğitim basamaklarına göre öğretmen yetiştirme uygulamalarını açıklayabilecektir. Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunları ve gelişmeleri tarihsel süreç içerisinde analiz edebilecektir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gündüz, M. (2020). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: İdeal Yayınları.
Notlar
Yahya AKYÜZ, Türk Eğitim Tarihi Osman ERGİN, Türk Maarif Tarihi Erol GÜNGÖR, Tarihte Türkler Mehmet Niyazi ÖZDEMİR, Türk Tarih Felsefesi Mehmet Niyazi ÖZDEMİR, Türk Devlet Felsefesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler Türk eğitim sisteminin tarihi sürecinde kaydedilen değişmeleri ve gelişmeleri idrak eder. |
ÖÇ02 | Öğrenciler Türk eğitim tarihindeki önemli eğitimcileri ve bu kişilerin eğitim sistemine katkılarını açıklar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler Osmanlı eğitim sisteminin genel özelliklerini kavrar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler İslamiyet öncesi Türk eğitim sistemini İslamiyet sonrasındaki sistemle karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Öğrenciler eğitim ve öğretimin anlamını, dersin kapsam ve içeriğini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce´´nin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretiminde kurama, uygulamaya ve alan terminolojisine yönelik kapsamlı içerik bilgisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisine katkıda bulunacak dilbilim, kültür, edebiyat, çeviri bilim, iletişim yan alanlarına ilişkin temel kavram, kuram ve akımların bilgisine sahiptir. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaş, dil düzeyleri, öğrenme biçemleri, strateji kullanımları gibi öğrenci değişkenlerine ilişkin kapsamlı bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alana yönelik nitel ve/ya nicel bilimsel yöntemlerin bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alan bilgisini kullanarak, gereksinim duyulduğunda bu bilgiyi yeniden yapılandırarak, eğitsel amaçlar ve öğrencilerin dil yeterlilik düzeyleri, yaşları ve olası gereksinimleri doğrultusunda etkili plan, yöntem, materyal, etkinlik ve ölçme, değerlendirm | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir bakış açısıyla eğitsel içerik ve materyalleri inceleyebilir, gereksinim duyulduğunda bunları uyarlama ve geliştirme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretimde karşılaşılan sorunlara yönelik değerlendirmelerde bulunabilir, sınıf içi uygulamalarda sonuç odaklı çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İngilizce öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim uygulamalarında inisiyatif alma ve yaratıcı olma gibi bağımsız davranış becerileri kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini bir birey olarak tanıyabilme, yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. | 1 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim teknolojileri bağlamında kendisi için gerekli olacak bilgi ve iletişim teknolojileri kullanım bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İngilizce öğretmenliği uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim sisteminin yapısını, amaçlarını ve işlevlerini tanır.Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Birey olarak mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen mevzuata, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır ve eğitimdeki diğer paydaşlarla (okul yönetimi, veli vb.) ilet | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki öz güven (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma), sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisine sahiptir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bir Sosyal Bilim Olarak Tarih ve Eğitim Bilimi | Tarih derslerinden hatırlananlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türk Eğitim Tarihinin Dönemleri | Ders içeriğinin tanıtımı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Türk Eğitim Tarihinin Eğitim Olgusu Açısından Önemi | İlgili ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
4 | Türk Eğitim Tarihinin Amacı | Yapılan hazırlık çalışmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Orta Asya Türk Devletlerinden, Hunlarda, Göktürklerde ve Uygurlarda Eğitim uygulamaları | Hazırlanan çalışmaların sunumu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İç Asya Türk Devletlerinden Karahanlılar, Selçuklular ve Anadolu Selçuklularında Eğitim uygulamaları | Karahanlılar Selçuklular ve Anadolu Selçukluları döneminde yetişen eğitim ve bilim adamları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Osmanlılarda Eğitim uygulamaları I | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Osmanlılarda Eğitim uygulamaları II | İlgili ders notları ve eğitimde yenileşme çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Cumhuriyetin Kuruluş Yıllarında Eğitim ve Eğitimin Temel Özellikleri | İlgili ders notları ve sayısal veriler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları, Eğitim alanında yapılan İnkılaplar ve uygulamaları | Eğitim reformları ve uygulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Cumhuriyet Döneminde Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler | Eğitimin yasal dayanakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türkiye Cumhuriyeti Eğitim Sisteminin Dayandığı Temel İlkeler | Milli Eğitim Temel Kanunu ve kapsamı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yakın Dönem Türk Eğitim Alanındaki Gelişmeler I | İlgili Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yakın Dönem Türk Eğitim Alanındaki Gelişmeler II | İlgili Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |