Genel Bilgi
Kod | HEM632 |
Ad | Sosyo-Kültürel Değişim ve Hemşirelik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencinin meslek bilincinin güçlenebilmesi için hemşireliğin tarihsel gelişimini, bu gelişim sürecinin hemşirelik üzerine sosyolojik ve antropolojik etkileri kavraması, eleştirel bir bakış açısı geliştirmesi, hemşireliğin günümüzdeki konumunu kavrayarak geleceğe dair profesyonel öngörüde bulunabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, tarih öncesi dönemlerde insanın evrimi ve kültürlenmesini, ilk uygarlıklarda sağlık uygulamalarını, orta çağda ve aydınlanma döneminde sosyo-kültürel yapının, yakınçağda ise endüstri devrimi, savaşlar ve küreselleşmenin hemşireliğe etkileri ile Türkiyede hemşireliğin gelişim sürecini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Achterberg J. Kadın Şifacılar. (Woman As Healer) , Everest yayınları, 2009,İstanbul. 2. Burkhardt M, Nathaniel A K., Çağdaş Hemşirelikte Etik, Çev. Alpar Ecevit Ş. ve ark. 3. Baskı,İstanbul Tıp Kitabevi,2013. 3. Aydın E. Dünya ve Türk Tıp Tarihi. Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 4. Arda B., Kahya E., Gül B.T. (2004) Bilim Etiği ve Bilim Tarihi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 5. Chitty K.K. (2005) Professional Nursing Concepts & Challenges. Fourth Edition. Elsevıer Saunders, USA.
Notlar
6. Yıldırım C. (2003) Bilim Tarihi, Remzi kitabevi, 8. Basım, İstanbul. 7. Bayat A. Tıp Tarihi, İzmir, 2003. 8. Altıntaş A. Türkiye’de Hemşireliğin Başlangıcı. Ed: H. Hatemi, A. Altıntaş. Türk Tıp Eğitiminin Önemli Adımları. İstanbul: CSA Global Publishing, 2006; 166–173. 9. Terzioğlu A. Tıp Tarihi ve Deontoloji. Ed: EK. Unat. Dünyada ve Türkiye’de 1850 Yılından Sonra Tıp Dallarındaki İlerlemelerin Tarihi. İstanbul, 1988; 452–488. 10. Kudzma EC. Florence Nightingale And Healthcare Reform. Nurs. Sci. Q, 2006 Jan;19 (1): 61-64. PMID: 16407602. 11. Ehrenreich B, English D. Cadılar Büyücüler ve Hemşireler. Çev: E. Uğur. İstanbul: Kavram Yayınları, 1992. 12. Sarı N. Osmanlı Sağlık Hayatında Kadının Yeri. Ed: Nil Sarı. Yeni Tıp Tarihi Araştırmaları. Sayı 2–3, İstanbul 1996-97-98. 13. Atabek ME. Tıp, Tabip Olmayanlardan Neler Öğrendi?, İ.Ü.Cerrahpaşa Tıp Fak. Yayınları, No: 44 14. Torun S. Kırım Savaşı’nda Hasta Bakımı ve Hemşirelik. Akademisyen Yayınevi,2014. 15. Tanilli, S. Uygarlık Tarihi. Alkım Yayınevi: 2006. 16. Roberts, JM. Dünya Tarihi. Çev: İdem Erman. İnkilab Kitabevi: İstanbul, 2011.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hemşireliği etkileyen sosyal ve kültürel olayları anlar |
ÖÇ02 | Hemşireliği etkileyen sosyal ve kültürel olayları çağlara göre analiz eder |
ÖÇ03 | Hemşireliği etkileyen sosyal ve kültürel olaylara karşı eleştirel bakış açısı geliştirir |
ÖÇ04 | Hemşireliğin tarihsel gelişim sürecini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik ile ilgili yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı için gerekli olan bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilme ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini ve istatistiksel yöntemleri kullanır. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Programın Açıklanması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tarih öncesi dönemlerde insanın evrimi ve kültür | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İlk Uygarlıklar ve sağlık uygulamaları (Uzak Doğu Asya, Mezopotamya ve Mısır Uygarlıkları) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İlk Uygarlıklar ve Sağlık uygulamaları (İnka, Aztek, Maya Uygarlıkları) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İlk uygarlıklar ve Sağlık Uygulamaları (Anadolu Uygarlıkları) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gezi inceleme-gözlem (Örnek: Tıp Müzesi) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ortaçağda Sosyo-kültürel yapı ve Hemşirelik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aydınlanma, Dinde Reform ve Hemşireliğe Etkisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Endüstri Devrimi ve Savaşların Hemşireliğe Etkisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yakınçağda Hemşireliğin Yeniden Doğuşu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Türkiyede Kadının Statüsü ve Hemşirelik, Erkek Hemşirelerin Mesleğe Etkileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Küreselleşme ve Hemşireliğe Etkisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hemşirelik Eğitimine Tarihsel Bakış | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme ve seminer sunumu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |