Genel Bilgi
Kod | CHH528 |
Ad | Ameliyathane Hemşireliği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ameliyathane hemşireliği konusunda rol ve işlevleri kavratmak
Dersin İçeriği
Evrensel etik ilkeler doğrultusunda, ameliyathanedeki bireyin fiziksel, psikolojik ve fizyolojik gereksinimlerini belirleyerek sağlığın yeniden kazandırılması ve güvenliğinin sürdürülmesi için bireyselleştirilmiş, bütüncül ve güvene dayalı bakım uygulamalarını kapsayan bir hemşirelik uzmanlık alanıdır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Yavuz Van Giersbergen, M.Ş. Şenay Ameliyathane Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi. Ankara, 2015.
Notlar
Uçak, H. Ameliyathanede Yönetim Organizasyon ve Cerrahi Uygulamalar. Nobel Tıp Kitabevi. Ankara, 2020. 9786257146142
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ameliyathane hakkında bilgi sahibi olma |
ÖÇ02 | Ameliyathane hemşireliğinin temel kavram ve uygulamalarını tanımlayabilme |
ÖÇ03 | Ameliyathane hemşirelerinin özelliklerini tanımlama |
ÖÇ04 | Ameliyat olan hastaların temel ihtiyaçlarını açıklayabilme |
ÖÇ05 | Bireysel bakımda hastaya bütüncül yaklaşabilme becerilerini kazanma |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi hemşireliğinin rol ve işlevlerini bilme, | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vücudun fizyolojik ve patolojik süreçlerini ve cerrahi hastalıkların patolojik süreçleri bilme, | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi girişim gerektiren hastalıklara ilişkin güncel bilgiye sahip olma, | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği bilgileri analiz edip yorumlayabilme becerisine sahip olabilme, | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulama, | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Cerrahi hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri bakıma yansıtabilme, | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları cerrahi hastasının bakımına yansıtabilme, | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Cerrahi hastasının bakımında yenilikçi yaklaşımları meslektaşlarına ve hemşirelik öğrencilerine aktarmada model olabilme, | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekip içinde veya ekipler arasında uyum içinde çalışabilme | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hemşireliği ile ilgili bilgilerini, ulusal ve uluslararası güncel kaynaklardan yararlanarak geliştirebilme, | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında özgün bilimsel araştırma yapabilme, | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, erişilen çıktıları etkin ve sistematik olarak raporlayabilme, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güvenli cerrahi uygulamasında öncü olma, | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cerrahi hastası ve bakım veren aile üyelerinin eğitim gereksinimlerine yanıt verecek öğretim becerilerini kullanabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ameliyathanede Çevre Güvenliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ameliyathane Odası ve Santral Sterilizasyon Ünitesi | Ameliyathane gezisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bu Bölümlerin Fiziksel Yapısı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ameliyathane Odasında Enfeksiyon Kontrolünün Önemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Enfeksiyon Kontrol Komitesi ve hemşiresinin görevleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Ameliyathanede Aseptik ve Antiseptik Uygulamalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma, Anlatım |
7 | Sterilizasyon, Dezenfeksiyon Yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Ameliyathanede Patojenlerin 9 Bulaşma Şekli ve Korunma Yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Paketleme ve Demetleme Yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ameliyathanede 11 Risk Faktörü (ameliyat ekibi açısından) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Ameliyathanede 12 Risk Faktörü (hasta için) | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Ameliyathane Hemşiresinin Rolleri ve Sorumlulukları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Ameliyathanede Etik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Anestezi Uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 7 | 105 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 5 | 75 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 183 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,32 | ||
AKTS | 7 AKTS |