Genel Bilgi
Kod | RTST710 |
Ad | Sinema Araştırmalarında Yöntem |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYDIN ÇAM |
Dersin Amacı / Hedefi
Bir filmi ya da bir yönetmenin filmografisini veya belirli bir soruşturma amacıyla bir araya getirilmiş olan filmleri biçimsel çözümlenme yöntemleriyle birlikte, film anlatısının bağlamsal boyutu dikkate alınarak tarihsel, toplumsal, kültürel, felsefî, ideolojik ve benzeri arka alan(lar); metinlerarası ilişkiler; toplumsal ve kültürel fenomenler olarak yıldızlar, tanınmış kişiler ya da ekonomik ve teknolojik boyutlarıyla birlikte sinema endüstrisini dâhil eden bağlamsal çözümleme yöntemleri ve sinema izleyicisine dair araştırma yöntemleri dersin temel konularını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini sinema tarihinin, ekonomik, politik, kültürel, toplumsal, teknolojik vb. dönüşümler bağlamında araştırılması; filmlerin biçimsel ve bağlamsal çözümlenmesi; sinema izleyicisi ya da izler-kitlenin araştırılması ve/veya sinema deneyimlerinin araştırılması yöntemlerinin incelenmesi oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Bowles, K. (2009). Limit of maps? Locality and cinema-going in Australia. Media International Australia, 131(1), 83-94. Hoyt, E. (2022). Ink-Stained Hollywood: The Triumph of American Cinema’s Trade Press. University of California Press. Hoyt, E. (2014). Lenses for lantern: Data mining, visualization, and excavating film history's neglected sources. Film History: An International Journal, 26(2), 146-168. Hoyt, E., Ponto, K., & Roy, C. (2014). Visualizing and Analyzing the Hollywood Screenplay with ScripThreads. DHQ: Digital Humanities Quarterly, 8(4). Hoyt, E., Tran, T., Long, D., Hughes, K., & Ponto, K. (2018). Searching, Mining, and Interpreting Media History’s Big Data. In The Routledge Companion to Media Studies and Digital Humanities (pp. 413-422). Routledge. Verhoeven, D., Bowles, K., & Arrowsmith, C. (2009). Mapping the movies. reflections on the use of geospatial technologies for historical cinema audience research (pp. 69-82). transcript.
Notlar
Barsam, R. M., & Monahan, D. (2010). Looking at Movies: An Introduction to Film (3. Baskı). Londra: W. W. Norton & Company Ltd. Biltereyst, D., & Meers, P. (2018). Film, cinema and reception studies: Revisiting research on audience’s filmic and cinematic experiences. In E. Di Giovanni & Y. Gambier (Eds.), Reception Studies and Audiovisual Translation (pp. 21–42). John Benjamins Publishing Company. Bordwell, D. (2006). The Way Hollywood Tells it: Story and Style in Modern Movies. California: University of California Press. Corrigan, T., & White, P. (2012). The Film Experience: An Introduction (3. Baskı). Boston & New York: Bedford / St. Martin’s. Elsaesser, T., & Buckland, W. (2002). Studying Contemporary American Film: A Guide to Movie Analysis. New York: Oxford University Press. Gregory, I. N., & Geddes, A. (Eds.). (2014). Toward Spatial Humanities: Historical GIS and Spatial History. Indiana University Press. Hallam, J., & Roberts, L. (2011). Mapping, memory and the city: Archives, databases and film historiography. European Journal of Cultural Studies, 14(3), 355–372. Klenotic, J. (2011). Using GIS to Explore the Spatiality of Cinema. In R. Maltby, D. Biltereyst, & P. Meers (Eds.), Explorations in New Cinema History: Approaches and Case Studies (pp. 58–84). Wiley-Blackwell. Monaco, J. (2008). Bir Film Nasıl Okunur? – Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı – Sinema, Medya ve Mültimedya Dünyası (10. Baskı). E. Yılmaz (çev.), İstanbul: Oğlak Yayıncılık. Phillips, P. (2000). Understanding Film Texts: Meaning and Experience. Londra: BFI Publishing. Phillips, P. (2012). Spectator, Audience and Response. Nelmes, J. (Ed.), Introduction to Film Studies (5. Baskı) içinde (114–141). Londra & New York: Routledge. Pramaggiore, M. ve Wallis, T. (2008). Film: A Critical Introduction (2. Baskı). Londra: Laurence King Publishing Ltd. Ryan, M., & Lenos, M. (2012). Film Çözümlemesine Giriş – Anlatı Sinemasında Teknik ve Anlam. E. S. Onat (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmaya özgü temel akımları, paradigmaları ve kavramları (pozitivizm, hipotez, değişken, ölçme, ölçek vs.) bilir ve açıklar. |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırılması) bilir ve uygulamaya geçirir. |
ÖÇ03 | Filmi bir metin olarak okumayı ve çözümlemeyi kavrar. |
ÖÇ04 | Önemli film kuramcılarının önermelerini değerlendirebilir ve filmleri bu kuramlara göre yorumlayabilir. |
ÖÇ05 | Sinema tarihindeki majör estetik yaklaşımları yorumlayabilir. |
ÖÇ06 | Sinemanın işlevlerine dair önemli kavrayışa sahip olur. |
ÖÇ07 | Seyirciyi farklı bağlamlarda değerlendirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sinema Araştırmalarında Yöntem Dersine Giriş; Ders İçeriği, Dersin İşleyişi, Ders Kapsamındaki Yükümlülükler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sosyal ve Kültürel Bir Fenomen Olarak Sinema ve Sosyal Bilimlerin Yöntemlerini Sinema Çalışmalarına Uyarlamak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Sinema Çalışmalarında Metinler I – Metin Çözümlemeleri İçin İstatistiki Yöntemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sinema Çalışmalarında Metinler II – Sinema Çalışmaları ve Büyük Veri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Sinema Çalışmalarında Metinler III – Arşiv Çalışmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Seyirci Çalışmaları I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Seyirci Çalışmaları II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | ARA SINAV | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Sözlü Tarih Çalışmaları I – Geleneksel/Konvansiyonel Tarihyazımının Sorunlarını Sözlü Tarih Çalışmalarıyla Aşmak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Sözlü Tarih Çalışmaları II – Yerel, Ulusal ve Uluslararası Örneklerle Sözlü Tarih Çalışmalarında Amaçlar, Konular, Yöntemler ve Sorunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
11 | Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem I – Tarihi Bağlamda Seyirciyi ve Sinema Kültürlerini Karşılaştırmak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem II – Tarihi Bağlamda Sinema Mekânlarını Araştırmak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
13 | Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem III – Tarihi Bağlamda Film Gösterim Pratiklerini ve Programlarını Araştırmak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem IV – Tarihi Bağlamda Film Dağıtımını ve Akışını Tartışmak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem V – Belgelerle Çalışmak ve Karma Yöntemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | YILSONU SINAVI | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | BÜTÜNLEME SINAVI | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |