Genel Bilgi
Kod | STA726 |
Ad | Tipografi II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGÜR AKTAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Grafik tasarım alanında bir üretim biçimi olarak tipografinin tartışılması; tipografik anlatım yönteminin hedef kitle - grafik tasarım ilişkileri üzerinden tartışılarak kavratılması; yaratıcı ve orijinal fikirlerin tipografik uygulama aşamasını yönetebilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Yazının görsel iletişimdeki önemi, grafik tasarım ürünlerinde kullanımı bakımından tipografinin önemi, uygulama biçimleri
Dersin Ön Koşulu
Ders ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Harflerle tasarım / James Craig – William Bevington Grafik tasarım / Alan Weil Çağdaş tipografinin temelleri / Namık Kemal Sarıkavak
Notlar
Tipografiye dair kuramsal makale ve tartışmaların, haberlerin, üretim görsellerinin bulunduğu türkçe ve yabancı online kaynakçalar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Lisans tipografi bilgilerin üzerinde görsel yetkinliğe ve eleştirel bir bakış açısına sahip olur. |
ÖÇ02 | Tipografinin görsel tasarımdaki önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Yeni uygulama biçimlerinden yararlanır. |
ÖÇ04 | Görsel iletişim alanında yeni, özgün, etkili çözümler ve uygulamalar üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım alanının temel kuramsal bilgilerine sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanının geleneksel ve güncel teknolojisi hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların farklı disiplinlerinin teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat akımlarının ve tasarım yaklaşımlarının özelliklerini, temsilcilerini ve önemli eserlerini bilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerinin denenmesinin, etkileşimsel süreçlerin önemini kavrar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarda kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı malzeme teknik ve anlatım biçimlerini araştırır ve uygular | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılarla ortak projeler üretir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik kuramsal yaklaşım ve kavramları açıklar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çözüm üretici düşünce ve yöntem geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplinlerarası ilişkileri geliştirir, çok disiplinli çalışmalar tasarlar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün yapıt ve tasarımlar planlar, uygular ve sergiler. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Belirlediği bir probleme ilişkin özgün düşüncelerini sözlü ve görsel veriler kullanarak paylaşır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması süreçlerine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel, toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlığını uygulamalarında yansıtır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilirlik, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir yabancı dili, sanat ve tasarım alanlarındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma. Dersle ilgili kısa bilgi. | Dönem akışına uygun -eski- projelerin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | 2.Tipografi üzerine tartışma, örnek incelemeleri | 2.İlgili proje görsellerinin taranması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
3 | 3.Tipografi üzerine tartışma, örnek incelemeleri | 3.İlgili proje görsellerinin taranması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
4 | 4.Uygulama projesinin kavramsal alt yapısının nasıl oluşturulacağı üzerine tartışma. | 4.Yazılı ve görsel kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
5 | 5.Uygulama projesi için taslak önerileri. Rapor üzerinde kritik. | 5.Yazılı ve görsel kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
6 | 6.Uygulama projesi için taslak önerileri. Rapor üzerinde kritik. | 6.Yazılı ve görsel kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
7 | 7.Araştırma Raporu Teslimi. | 7.Yazılı ve görsel kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | - | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | 9.Uygulama projesi olgunlaştırma çalışmaları | 9.Yazılı ve görsel kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
10 | 10.Uygulama projesi olgunlaştırma çalışmaları | 10.Yazılı ve görsel kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
11 | 11.Uygulama projesi olgunlaştırma çalışmaları | 11.Yazılı ve görsel kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
12 | 12.Uygulama projesi olgunlaştırma çalışmaları | 12.Yazılı ve görsel kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
13 | 13.Tipografi üzerine tartışma, örnek incelemeleri | 13.Yazılı ve görsel kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
14 | 14.Tasarımın son şeklinin seçilmesi. | 14.Tasarım değerlendirilmesinde çıkacak olası sorunlara karşılık benzer proje görsellerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
15 | 15.Tasarımın son şekli üzerinde kritik. | 15.Tasarım değerlendirilmesinde çıkacak olası sorunlara karşılık benzer proje görsellerinin hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | - | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | - | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |