İHH548 Onkoloji Hemşireliği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İHH548
Ad Onkoloji Hemşireliği
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ


Dersin Amacı

Onkoloji hemşireliği ve kanserin fizyolojik, psikolojik, sosyo-kültürel etkileri konusunda uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahip olan, bu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip analiz eden, semptom yönetimi, onkolojik aciller, yaşam kalitesi, terminal dönem bakım gibi süreçlere çözüm önerisi getiren, kanserli hasta ve ailesinin bakım ve rehabilitasyonunda disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alan ve koruyucu sağlık hizmetlerinde aktif rol alan uzman hemşireler yetiştirmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders kanserden korunma ve kanser tanısı alan bireylere hemşirelik bakımını sunmak için gerekli olan teorik bilgiyi (karsinogenezis, epidemiyoloji, kanserin hazırlayıcı faktörleri, belirti-bulgular, tanı-tedavi, semptom kontrolü, rehabilitasyon, onkolojik aciller ve terminal dönem hasta bakımı) ve uygulamaları öğretir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Sistem Ofset, 2. Baskı, Ankara, 2010.

Notlar

Mayadağlı A, Parlak C. Klinik Onkoloji El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2009.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Onkoloji hemşireliği alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.
ÖÇ02 Kanser nedeniyle gelişen fizyolojik, psikolojik, sosyo-kültürel değişikliklere ilişkin teorik ve kuramsal bilgiye sahiptir.
ÖÇ03 Onkoloji hemşireliğine ilişkin sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, analiz ve sentez eder.
ÖÇ04 Onkoloji hemşireliğine ilişkin uzmanlık gerektiren semptom yönetimi, onkolojik aciller, yaşam kalitesi, terminal dönem bakımı gibi karmaşık süreçlere stratejik çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer ve sonuçları değerlendirir.
ÖÇ05 Onkoloji hemşireliğine ilişkin bilgi, beceri ve problem çözme yetenekleri ile kanserli hasta ve ailesinin bakım ve rehabilitasyonunda disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır.
ÖÇ06 Kanserden korunmada toplum sağlığına duyarlı davranır ve erken tanı, tarama, eğitim ve danışmanlık faaliyetlerinde aktif rol alır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır
PÖÇ02 Belirsiz Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır 5
PÖÇ03 Belirsiz Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. 4
PÖÇ04 Belirsiz Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ05 Belirsiz Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. 3
PÖÇ06 Belirsiz Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar.
PÖÇ07 Belirsiz Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kanserin Tanımı, Tarihçesi, Ülkemizde ve Dünyada Epidemiyolojisi Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Karsinogenezis ve Kanserde Sınıflandırma Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sistemlere Göre (Cilt, Baş, Boyun, GİS) Kanserlerin Hazırlayıcı Faktörleri, Belirti-Bulguları ve Tanı Yöntemleri Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sistemlere Göre (Lenf, Kemik İliği) Kanserlerin Hazırlayıcı Faktörleri, Belirti-Bulguları ve Tanı Yöntemleri Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Sistemlere Göre (Meme, Ürogenital, Akciğer) Kanserlerin Hazırlayıcı Faktörleri, Belirti-Bulguları ve Tanı Yöntemleri Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Kanserde Klasik ve Güncel Tedavi Yöntemleri Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Bakım ve Rehabilitasyon; Kanserli Hastanın Semptom Kontrolü Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Derse ilişkin kaynakların okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bakım ve Rehabilitasyon; Kanserli Hastada Öz Bakım ve Yaşam Kalitesinin Geliştirilmesi Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Onkolojik Aciller ve Hemşirenin Sorumlulukları Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Kanserde Koruyucu Sağlık Hizmetleri ve Hemşirenin Sorumlulukları Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Terminal Dönem Hasta Bakımı Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Kanserli Hastalara Bakım Verenlerin Korunması Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Onkoloji Hemşireliğinde Mesleki Riskler Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Dersin Değerlendirilmesi Dersten önce ilgili bölümü okur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse ilişkin kaynakların okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dersle ilgili kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS