BT0134 Ekoloji ve Biyoçeşitlilik

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BT0134
Ad Ekoloji ve Biyoçeşitlilik
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HİKMET YETER ÇOĞUN


Dersin Amacı

Ekoloji biliminin kökeni, prensipleri, diger bilimlerle iliskisi, günümüzde popüler hale gelmesinin nedenleri ve doganin denge icinde devamliliginin saglanmasinda dikkat edilecek temel konularda elestirel düsünebilme, çözüm yollari önerebilme ve etkin olabilme becerilerinin kazandirilmasi. Bireysel ve toplumsal bilinclenmenin vurgulanmasi. Dünyanın oluşumundan bugüne kadar biyoçeşitlilikte rol oynayan faktörler, ekolojinin biyoçeşitlilikte oynadığı rol, biyoçeşitliliğe tehditlerin ortaya konulması.

Dersin İçeriği

Ekoloji kavraminin kavratilarak, ekolojinin popüler hale gelmesinin nedenleri, 3P kavramının vurgulanması, temel ekolojik kavramların verilmesi, ekolojinin-ekolojik faktörlerin sınıflandırılması, ekolojinin dünyada canlılığın başlaması ve çeşitlenmesindeki rolü, adaptasyon şekilleri, günümüzde popüler ekolojik problemler-sera etkisi ve insan faktörünün önemi, tür içi-türlerarası ilişkilerin ekolojik açidan değerlendirilmesi. Temel ekolojik islevleri etkileyen faktorlerle ve sonuclariyla ortaya koymak, bu cercevede surdurulebilir dunya kavraminin vurgulanmasi. Dünya genelinde ve ülkemizde biyoçeşitliliğie etki eden faktörler, biyoçeşitlilik kavramı, biyoçeşitlilik açısından tehdit oluşturan gelişmeler.

Dersin Ön Koşulu

Biyoloji Bölümü, Veteriner Fakültesi, Gıda Mühendisliği, Su Ürünleri mezunu olmak.

Kaynaklar

Ahmet Kocatas (2012) Ekoloji-Cevre Biyolojisi,Ege Universitesi Yayinlari Nihat Sisli (1999) Cevre Bilim-Ekoloji, Gazi Kitabevi Sabri Gokmen (Editor) (2011) Genel Ekoloji,Nobel Yayincilik Kani Isik (Editor) (2008) Ekolojinin Temel Prensipleri, Palme Yayincilik

Notlar

Ders Slaytları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çevre ve çevre felaketlerini öğrenebilir
ÖÇ02 Ülkemizde yaşanan çevresel sorunlarını öğrenebilir
ÖÇ03 Çevresel felaketler-küresel ısınmayı öğrenir
ÖÇ04 Konuyla ilgili bilimsel araştırmaların incelenmesini ve makale sunumunu öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel Ekoloji kavrami Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ekoloji biliminin gecmisi ve gelişimi Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Ulusal ve uluslararsi anlamda 3P kavraminin ekolojik sorunlarin temel nedeni olarak onemi Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Çevreyle ilgili sorunlarin boyutlari Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Ülkemize ozgu sorunlarin tartisilmasi Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Ekologlarin ekolojiyi sinifllandirma sekilleri Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Modern-klasik ekoloji kavramlari Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ders Slaytları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Modelleme yontemi, Ekoloji biliminin yararlandigi ve ekolojiden yararlalan bilimdallari Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Biyolojik spektrumda ekolojinin yeri Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Ekolojik bir faktor olarak canlilarin yerlesim yerlerinin, atmosferin, hidrosferin olusumu ve canliligin baslangici, Adaptasyonlar ve türlesme süreçleri Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Ekosistemin yapisi-elemanlari-islevleri, ekolojik faktorlerin siniflandirilmasi, Abiyotik faktor olarak iklim ve biyoçeşitliliğe etkileri Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Sicakligin onemi, sicakligin etkisiyle ilgili kuramlar, sicakliga gore canlilarin siniflandirilmasi Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Biyotik ekolojik faktorler, canlilar acisindan onemi, ozellikle besin faktorunun degisik acilardan tartisilmasi,Turici ve turlerarasi iliski sekilleri Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Populasyon ekolojisi (Demekoloji),populasyonlarin dagilisi, populasyonlarda yogunluk belirleme yontemleri,yas piramitleri-tablolar-egriler-degisimler Ders Slaytları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Slaytları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Slaytları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 4 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 159
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,36
AKTS 6 AKTS