STA850 İlklimsel Etkenlere Bağlı Yer Seçimi ve Bina Biçimi Belirleme Kriterleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod STA850
Ad İlklimsel Etkenlere Bağlı Yer Seçimi ve Bina Biçimi Belirleme Kriterleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ


Dersin Amacı

Yerleşme yeri seçiminin ve yerleşmede kullanılabilecek iklime uyumlu bina biçimlerinin örneklerle tanıtılması ve lisansüstü öğrencilerine tasarımlarında yeni yaklaşımlar geliştirebilmek için temel hazırlayan bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Yerleşme aşamasından başlayarak iklimsel açıdan enerji tasarrufunun sağlanması, yerleşme nedeni ile oluşabilecek hava kirliliğinin azaltılabilmesi için farklı iklim bölgelerine göre değişen iklimsel parametreleri göz önünde bulunduran, sürdürülebilir ve konforlu bir yapma çevrenin tasarlanması.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Dodsworth, S., & Anderson, S. (2015). The fundamentals of interior design. Bloomsbury Publishing.

Notlar

İlgili internet kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarihsel süreçteki yerleşimlerden başlayarak günümüze kadar, iklim faktörünün yarttığı etkiler ve fiziksel yerleşme yoğunluğu incelemesini kavrar.
ÖÇ02 İklim ve yerleşmenin, birbirlerinden bağımsız ele alınıp tasarlanması gerektiğini ayırt eder.
ÖÇ03 Binalarda iklimsel ve fiziksel etmenlerin iklim - bina ilişkisi açısından irdeler.
ÖÇ04 İklim bölgelerinin özelliklerine göre tasarlanması gereken bina yerleşme yoğunluğuna bağlı olarak, iklim bölgelerinin özellikleri ve iklim bölgelerindeki yerleşimler hakkında farkında olur.
ÖÇ05 İklim faktörüne bağlı olarak ortaya çıkan fiziksel yerleşme yoğunluğunun oluşturduğu sonuçlar, yapılması gerekenleri ifade eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar .
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir,
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İklim tanımı ve terminolojisi. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
2 İklimin sınıflandırılması: Makroiklim, mesoiklim, mikroiklim. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
3 İklim elemanları: Sıcaklık, radyasyon, rutubet (nem), rüzgar. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
4 Yeryüzündeki başlıca iklim çeşitleri: a) Sıcak iklimler b) Orta kuşak iklimler, görüldüğü yerler, özellikleri ve bitki örtüsü. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
5 Binanın tarihsel süreç içinde fonksiyonel gelişimi. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
6 Bina çeşitliliği hakkında bilgi. Kullanım Amaçlarına Göre (Fonksiyonlarına göre), İnşa Sistemine Göre. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
7 Binalarda Fiziksel Çevresel Etmenler, Yapma Çevreye İlişkin Tasarım Parametreleri. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
8 Ara Sınav Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Arazi Seçimindeki Kriterler, Planlama Öncesi Yapılması Gereken İklim Araştırmaları İklim Araştırması Sonuçlarının Uygulamaya Dönüştürülmesi. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
10 Klimatolojinin Konusu ve Amacı; Klimatoloji ve Meteoroloji, Binaların Klimatolojik Korunması. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
11 Biyoklimatik Grafik: En Sıcak ve En Az Sıcak Devre Tayini, Sol-Air Yönlendirme, Yer Seçimi. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
12 İnsan yaşamı ve barınağının (konutunun) tarihsel süreç içindeki gelişimi. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
13 Binaların (Konutların) iklime adaptasyonu. Bina (Konut) tasarımının iklimle dengelenmesi. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
14 İklim Bölgelerinin Özelliklerine Göre Tasarlanması Gereken Konut Alanlarında Yerleşme Yogunlugunun Belirlenmesi. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
15 İklim Bölgelerinin Özellikleri. İklim Bölgelerindeki Yerleşimlerdeki İlkeler. Teorik anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS