Genel Bilgi
Kod | BTE024 |
Ad | İlaç Geliştirme ve Biyoaktif Molekül Sentezi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Hacı Ali DÖNDAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yeni ilaç geliştirme stratejilerini, biyomolekülleri ve ilaç etken maddesi olabilecek biyoaktif terapötik moleküllerin tasarım ve sentez stratejilerini öğretmektir.
Dersin İçeriği
İlaç tasarımında Moleküler Modelleme, İlaç Geliştirme Aşamaları, Bilgisayar Destekli İlaç Tasarımı (CADD'ler), İlaç aktif içerikleri ve biyoaktif bileşiklerin özellikleri, Kombinatoryal kimya, Yüksek verimli tarama (HTS) ve ilaç keşfinde Kantitatif yapı-aktivite ilişkisi (QSAR) . Biyomoleküller ve biyosentez stratejileri, proteinler, enzimler, nükleik asitler, ribofosforamidler ve oligoribonükleotidler. Biyosensörler, Moleküler biyolojide terapötik moleküllerin geliştirilmesi, kurşun bileşikleri, İlaç aktif ve biyoaktif moleküllerin hazırlanması için sentez yöntemleri, analogların sentezi, yarı sentetik stratejiler, biyosentezler ve tam sentezler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Patrick, GL An Introduction to Medicinal Chemistry,; 5 th Ed. Oxford University Press, 2013 Beale, JM., Block, JH.; Wilson and Gisvold’s Textbook of Organic Medicinal and Pharmaceutical Chemistry, 12th Edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2011. Roche, VF; Zito, SW ; Lemke, TL; Williams DA;; Foye's Principles of Medicinal Chemistry 8th Edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2019. Roberts, S.M., Ganellin, C.R, Medicinal Chemistry: the role of organic chemistry in drug research, Academic Press; 1999 Bugg, T.; Introduction to Enzyme and Coenzyme Chemistry, Second Edition Blackwell Publishing, 2004 Walla, P.J, Modern Biophysical Chemistry: Detection and Analysis of Biomolecules, Expanded Ed., Wiley - Blackwell , 2014.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaç tasarımında moleküler modelleme ile ilgili genel kavramları tanımlamak |
ÖÇ02 | İlaç tasarımında moleküler modellemenin önemini açıklamak |
ÖÇ03 | Yeni moleküllerin geliştirilmesinde kullanılan yöntemleri bilmek |
ÖÇ04 | Organik sentez stratejileri hakkında bilgi vermek |
ÖÇ05 | İlaç etken maddesi ile ilgili ilaç sentez yöntemlerini bilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlaç dizaynında Moleküler Modelleme | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İlaç Geliştirme Aşamaları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilgisayar Destekli İlaç Tasarımı (CADDs) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İlaç etken molekülleri ve biyoaktif bileşiklerin özellikleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yeni ilaç Moleküllerin eldesinde; Kombinatoryal kimya, Hızlı tarama (HTS) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kantitatif Yapı-Etki İlişkileri(QSAR) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Biyomoleküller ve biyosentez stratejileri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Proteinler, enzimler, nükleik asitler, ribofosforamitler ve oligoribonükleotitler | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Biyosensörler | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Moleküler biyolojide terapotik moleküllerin geliştirilmesi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Öncü bileşiğin belirlenmesi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | İlaç etken madde ve biyoaktif molekül sentez yöntemleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Analogların sentezi ve yarı sentetik stratejiler | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Biyosentezler ve full sentezler | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Biyoteknolojik ilaçlar | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 212 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,48 | ||
AKTS | 8 AKTS |