Genel Bilgi
Kod | BT054 |
Ad | Biyoteknolojik İlaçlar, Üretim Yöntemleri ve AR-GE Stratejileri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında biyoteknolojik ilaçların tanımı, in vitro ve in vivo üretim yöntemleri, sınıflandırılması, biyoteknolojik ilaçların kullanım alanları, geleneksel ilaçlarla karşılaştırılması, biyoteknolojik ilaç çalışmalarında kullanılan enzimler, hormonlar, antikorlar, rekombinant DNA teknolojisi, biyoteknolojik ilaç üretim aşamaları, hibridoma teknolojisi ile monoklonal antikor üretiminin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, biyoteknolojik ilaçların izolasyonu ve saflaştırma teknikleri, analitik metotlar, in vivo deneyler, in vitro deneyler, biyoteknolojik ilacın saklanması, biyoteknolojik ilaçların avantajları ve elde edilmesinde karşılaşılan zorluklar, biyobenzer ilaçlarda karşılaştırılabilirlik, risk yönetimi, farmakovijilans, biyoteknolojik ilaçlarda tıbbi uygulama örnekleri, biyoteknolojik ilaçların onay süreçleri ve küresel düzenlemeler ve biyoteknolojik ilaç AR-GE stratejilerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Biyoteknolojik ilaçların tanımı, in vitro ve in vivo üretim yöntemleri, sınıflandırılması; eritropoietinler, kanser antikorları, anti TNF-ilaçları, insülin, koagulasyon faktörleri, interferonlar, interlökinler, hematopoetik büyüme faktörü, enzim destek tedavileri, antiviral antikor, folikül stimüle edici hormonlar, biyoteknolojik ilaçların kullanım alanları, geleneksel ilaçlarla karşılaştırılması, biyoteknolojik ilaç çalışmalarında kullanılan enzimler, hormonlar, antikorlar, rekombinant DNA teknolojisi, biyoteknolojik ilaç üretim aşamaları, hibridoma teknolojisi ile monoklonal antikor üretimi, biyoteknolojik ilaçların izolasyonu ve saflaştırma teknikleri, analitik metotlar; yüksek basınçlı sıvı kromatografisi (HPLC), kütle spektrometresi (MS), poliakrilamid jel elektroforezi (SDS-PAGE), biyoteknolojik ürün biyoanalizleri, in vivo deneyler, in vitro deneyler (İzole organ deneyleri, primer hücre kültürü deneyleri, sürekli büyüyen hücre hattı deneyleri), biyoteknolojik ilacın saklanması, biyoteknolojik ilaçların avantajları ve elde edilmesinde karşılaşılan zorluklar, biyobenzer ilaçlarda karşılaştırılabilirlik, risk yönetimi, farmakovijilans, biyoteknolojik ilaçlarda tıbbi uygulama örnekleri, biyoteknolojik ilaçların onay süreçleri ve küresel düzenlemeler, biyoteknolojik ilaç AR-GE stratejileri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
1. Akash MSH, Rehman K, Irshad K, Chen S. Pharmaceutical Biotechnology in Drug Development, Elsevier, 2023. 2. Crommelin DJA (Editor), Sindelar RD (Editor). Pharmaceutical Biotechnology: Fundamentals and Applications, Springer, 2013.
Notlar
Bilimsel veritabanı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, biyoteknolojik ilaçları tanımlar, in vitro ve in vivo üretim yöntemlerini ve sınıflandırılmasını bilir ve açıklar |
ÖÇ02 | Biyoteknolojik ilaç üretim aşamalarını anlatır |
ÖÇ03 | Biyoteknolojik ilaçların izolasyonu ve saflaştırma tekniklerini, analitik metotlarını bilir ve açıklar |
ÖÇ04 | Biyoteknolojik ilaç AR-GE stratejilerini bilir ve anlatır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoteknolojik ilaçların tanımı, in vitro ve in vivo üretim yöntemleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Biyoteknolojik İlaçların sınıflandırılması eritropoietinler, kanser antikorları, anti TNFilaçları, insülin, koagulasyon faktörleri, interferonlar, interlökinler, hematopoetik büyüme faktörü, enzim destek tedavileri, antiviral antikor, folikül stimüle edici hormonlar | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Biyoteknolojik ilaçların kullanım alanları, geleneksel ilaçlarla karşılaştırılması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Biyoteknolojik ilaç çalışmalarında kullanılan enzimler, hormonlar, antikorlar | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Rekombinant DNA teknolojisi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Biyoteknolojik ilaç üretim aşamaları | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hibridoma teknolojisi ile monoklonal antikor üretimi | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Biyoteknolojik ilaçların izolasyonu ve saflaştırma teknikleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Analitik metotlar; yüksek basınçlı sıvı kromatografisi (HPLC), kütle spektrometresi (MS) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Poliakrilamid jel elektroforezi (SDS-PAGE) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Biyoteknolojik ürün biyoanalizleri, in vivo deneyler, in vitro deneyler (İzole organ deneyleri, primer hücre kültürü deneyleri, sürekli büyüyen hücre hattı deneyleri) | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Biyoteknolojik ilacın saklanması | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Biyoteknolojik ilaçların avantajları ve elde edilmesinde karşılaşılan zorluklar | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Biyobenzer ilaçlarda karşılaştırılabilirlik, risk yönetimi, farmakovijilans | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Biyoteknolojik ilaçların onay süreçleri, küresel düzenlemeler, AR-GE stratejileri ve tıbbi uygulama örnekleri | Kitap ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |