Genel Bilgi
Kod | FİZ692 |
Ad | Deneysel Hipertansiyon Modelleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Deneysel hipertansiyon modellerinin oluşturulması için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerilerin kazandırılması
Dersin İçeriği
Klinik hipertansiyon tipleri ve oluş mekanizmaları: A) ekstrasellüler sıvı artışının indüklediği sıçanlardaki deneysel hipertansiyon modelleri: a) Subtotal nefrektomi-tuz hipertansiyonu; b) DOCA-tuz hipertansiyonu, c) Bir böbrek-bir klip tuz hipertansiyonu; B) Artmış renin ile birlikte olan sıçanlardaki hipertansiyon modeli: iki böbrek-bir klip (Goldblatt) hipertansiyonu; modeller ile ilgili cerrahi işlemlerin uygulanması, hayvanlardaki hemodinamik değerlerin ölçülmesi ve hipertansiyonun gelişme mekanizmasının tartışılması.
Dersin Ön Koşulu
Lisans düzeyinde insan fizyolojisi dersini almış olmak
Kaynaklar
Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı
Notlar
Konu ile ilgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekstrasellüler sıvı artışının indüklediği sıçanlardaki deneysel hipertansiyon modellerinin temel özelliklerini sayar |
ÖÇ02 | Deneysel hipertansiyon modelleri ile ilgili cerrahi işlemleri uygular |
ÖÇ03 | Rodentlerdeki deneysel hipertansiyon modellerinde hemodinamik değerleri ölçer |
ÖÇ04 | Subtotal nefrektomi-tuz hipertansiyonunun oluş mekanizmasını kavrar |
ÖÇ05 | Bir böbrek-bir klip tuz hipertansiyonunun oluş mekanizmasını kavrar |
ÖÇ06 | İki böbrek-bir klip (Goldblatt) hipertansiyonunun oluş mekanizmasını kavrar |
ÖÇ07 | Deneysel hipertansiyon modellerinin oluş mekanizmaları arasındaki benzerlikler ve farklılıkları yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fizyoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yaparak ve kullanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında özgün bir çalışmayı bağımsız olarak tasarlar, yönetir, uygular ve sonuçlandırır | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında bilimsel araştırmayı makale şekline getirir ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoloji alanında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel literatürü takip ederek bilgi birikiminin güncelliğini korur | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme ilkesi ile kendi alanı ve diğer alanlardaki bilgiyi sentezleyerek kullanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve etkili bir iletişim kurar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kan basıncını belirleyen temel faktörler | Temel fizyoloji kitabının ilgili kısmının okunması; İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kan basıncı anormalliklerinin neden olduğu sistem bozuklukları | Fizyopatoloji kitabının ilgili kısmının okunması; İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Klinik hipertansiyonun temel özellikleri | Fizyopatoloji kitabının ilgili kısmının okunması; İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Klinik hipertansiyonun tedavisinde izlenen temel yaklaşımlar | İç hastalıkları kitabının ilgili kısmının okunması; Reading related literature | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Klinik hipertansiyonun deneysel hipertansiyon model şeklindeki karşılıklarının temel özellikleri | İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Ekstrasellüler sıvı artışının indüklediği klinik ve deneysel hipertansiyonlar arasındaki benzerlik ve farklılıklar | İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Subtotal nefrektomi-tuz hipertansiyonunun oluş mekanizmaları | İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
|
9 | Sıçanlarda subtotal nefrektomi-tuz hipertansiyonunun oluşturulması için gerekli cerrahi işlemlerin uygulanması | İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
10 | DOCA-tuz hipertansiyonunun oluş mekanizmaları | İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Anlatım |
11 | Sıçanlarda DOCA-tuz hipertansiyonunun oluşturulması için gerekli cerrahi işlemlerin uygulanması | İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Artmış renin ile birlikte olan iki böbrek-bir klip hipertansiyonunun oluş mekanizmaları | İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Sıçanlarda iki böbrek-bir klip hipertansiyonunun oluşturulması için gerekli cerrahi işlemlerin uygulanması | İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Hipertansiyon modellerinde hemodinamik değerlerin ölçüm yöntemleri | İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Hipertansiyon modellerinde hemodinamik değerlerin ölçümlerinin uygulanması | İlgili literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |