Genel Bilgi
Kod | MOP211 |
Ad | Şan |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 9 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SEMİN SÜEDA ÇÖLCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Aykan AYDIN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. LEVENT AYAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Öğr. Gör. SEMİN SÜEDA ÇÖLCÜ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Öğr. Gör. MUSTAFA LEVENT TAŞKESEN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Opera eserlerini seslendirebilmek için ses materyalinin ve beden plastiğinin tanınması, ses-nefes koordinasyonunun doğru,etkin ve sağlıklı olarak kullanılması, nefes kontrol tekniklerinin kullanılması.
Dersin İçeriği
Öğrencinin seviyesine uygun olarak belirlenmiş özel teknik egzersizlerin uygulanması ve opera şan repertuarından seçilmiş belli başlı eserlerin teknik ve müzikal olarak piyano eşliğiyle çalışılması.
Dersin Ön Koşulu
MOP 111 Şan
Kaynaklar
Repertuar notaları
Notlar
Ses eğitimi ve operayla ilgili master tezleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. |
ÖÇ02 | Ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. |
ÖÇ03 | Kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
ÖÇ04 | Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. |
ÖÇ05 | Sahne üzerinde karakteri var etme ve esere hakimiyet konusunda kapsamlı bilgi ve beceriye sahiptir. |
ÖÇ06 | Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. |
ÖÇ07 | Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisine sahiptir. |
ÖÇ08 | Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği teknik bilgi sonucu gelişen söyleme becerisiyle oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve sahne üzerinde uygulama becerisi geliştirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurabilme yetisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun değişik kitlelerine opera şan sanatıyla ilgili bilgiler sunma becerisi kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde müziğin farklı türlerinde karakteri var etme, esere hakimiyet, birlikte söyleme, partneri hissetme becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Isınma,ses esnekliğini geliştirici vokal egzersizlerin yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
2 | Sesi taşıma(portato) ile ilgili fonasyon çalışmaları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
3 | Isınma,alt-üst ses sınırlarını geliştirici fonasyon çalışmalarına giriş | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
4 | Isınma,alt-üst ses sınırlarını geliştirici fonasyon çalışmalarının yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
5 | Arpej sesleriyle ve atlamalı aralıklarla vokal egzersizler yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
6 | Nefes gelişimine dayalı vokal egzersizlerin çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
7 | Sesi destekleme(sostenuto) ile ilgili fonasyon çalışmaları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
8 | öğrenciye verilen aryanın deşifresinin yapılması | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
9 | Bağlı(legato)söylemeye ve nefes gelişimine dayalı vokal egzersizlerin çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
10 | Atlamalı aralıklar üzerine fonasyon çalışmaları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
11 | Lied seçilmesi ve deşifresinin yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
12 | Eserle ilgili artikülasyon ve çeviri çalışmaları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
13 | Lied üzerinde teknik ve müzikal çalışma | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
14 | Eserin dinlenmesi ve eksiklerin tespiti | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | Eserin eşlikli olarak dinlenmesi | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
16 | Ara Sınav | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
17 | Öğrenciye verilen aryanın sözleri üzerine artikülasyon çalışması yapılması .deşifraj tekrarı | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
18 | Öğrenciye verilen eserin nüanslarıyla ve piyano eşliğiyle çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
19 | verilen eserin orijinal temposunda piyano eşliğiyle çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
20 | Verilen eserle ilgili ezber çalışması yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
21 | Eserin dinlenmesi,eksiklerin tespiti ve genel tekrar | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
22 | Öğrenciye verilen Mozart aryanın deşifrajının yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
23 | verilen Mozart aryanın sözlerine artikülasyon ve anlam yönünden çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
24 | öğrenciye verilen Mozart aryanın nüanslarıyla çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
25 | Öğrenciye verilen Mozart aryanın nüanslarıyla ve bestecinin stil ve teknik özelliklerine göre çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
26 | Öğrenciye verilen Mozart aryanın orijinal temposunda piyano eşliğiyle çalışılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
27 | Öğrenciye verilen Mozart aryayla ilgili ezber çalışması yapılması | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
28 | Sınav repertuarının piyano eşliğiyle dinlenmesi | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
29 | Sınav repertuarının piyano eşliğiyle dinlenmesi ve eksiklerin tespiti | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
30 | genel tekrar | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
31 | sınav hazırlığı | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
32 | Final sınavı | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 4 | 120 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 3 | 90 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 214 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,56 | ||
AKTS | 9 AKTS |