Genel Bilgi
Kod | VPT 532 |
Ad | İmmunpatoloji ve Otoimmun Hastalıklar |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR |
Dersin Amacı / Hedefi
Doğal bağışıklık özelliklerini, Edinsel bağışıklığın özelliklerini, Aşırı duyarlılık reaksiyonlarının ve hastalıklarının mekanizmasını, *İmmun yetmezlik hastalıklarının mekanizmalarını Otoimmun hastalıkların mekanizmasını açıklamak bu dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
İmmun cevabın hücresel elamanları; hücrelerin, immunoglobulinlerin, kimyasal aracıların bu cevaptaki rolleri ile immun aracılı doku harabiyeti ve aşırı duyarlılık reaksiyonları hakkındaki konular güncel makaleler eşliğinde işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Erer Hüdaverdi, Çiftçi M. Kemal, Veteriner Sistemik Patoloji, I ve II Cilt Selçuk Üniversitesi Basımevi 2015, 978-975-97351-5-9, Maxie Grant M. Jubb, Kennedy & Palmer's Pathology of Domestic Animals (3 Cilt) Elsevier 2015 978-0702053221, Maxie, Milli ÜH.2001. Veteriner Patoloji, I. Cilt ve Cilt II. Medipress
Notlar
Ders notu ve Güncel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğal ve edinsel bağışıklığın genel özelliklerini kavrar ve teşhisini koyar. |
ÖÇ02 | Aşırı duyarlılık reaksiyonlarının neler olduğunu ve ne zaman şekillenebileceğini kavrar. |
ÖÇ03 | İmmun yetmezlik hastalıklarının ne olduğunu oluşum sebeplerini ve tanısını öğrenir. |
ÖÇ04 | Otoimmun hastalıkların mekanizmasını, patolojik bulgularını ve özelliklerini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanında temel kavramları tanımlar, | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanına türlere özgü hastalıkları açıklar | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına özgü temel patoloji kavramları tanımlar ve bu kavramları kullanır, | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numunelerin laboratuvar işlemlerini öğrenir ve değerlendirmesini öğrenir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numuneleri mikroskopta inceler | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında numunelerin sonuçlarını yorumlar | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner, Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırmalar yapar | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında hastalık teşhislerini yapar ve hastalıktan korunmak için gerekli tedbirlerin alınması sağlar, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner alanda hayvan türlerine göre tümörlerin teşhisini sağlar, | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında son bilimsel gelişmeler çerçevesinde tanı yöntemlerini kullanır, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hayvan hastalıkları ve zoonoz karakterli hastalıkların belirlenmesi amacıyla saha taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında hayvan hastalıklarının tanısı belirler ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli birimlerle işbirliği ve danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında birçok türde saptanan hastalık ve tümörlerin prognozu hakkında verileri raporlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sistemlerle ilişkili doğal savunma, doğal bağışıklıkta rol oynayan hücreler ve kimyasal maddeler | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Humoral bağışıklık, hücresel bağışıklık, mekanizmaları açıklanması | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tip I ve Tip II hipersensitivite mekanizmaları ve genel özellikleri | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tip III ve Tip IV hipersensitivite mekanizmaları ve genel özellikleri | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gref’in genel özellikleri, gref’in reddedilmesi Gref’e karşı oluşan hücresel yanıt ve antikorların özellikleri | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İmmun yetmezlik hastalıklarının genel özellikler ve mekanizmaları. | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav soru Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Bariyer fonksiyonlarının yetersizliğine bağlı immun yetmezlik hastalıkları, Nötrofillerin yetersizliğine bağlı immun yetmezlik hastalıkları | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Komplement yetersizliğine bağlı yetmezlik hastalıkları, Edinsel immünolojik yetmezliklere bağlı hastalıklar | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Otoimmun hastalıkların genel özellikleri ve oluşum mekanizmaları hakkında bilgiler | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Otoimmun hemolitik aneminin özellikleri, Antiglomeruler bazal membran glomerulonefritislerin genel özellikleri hakkında bilgiler | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Allerjik ensefalomiyelitis, otoimmun tiroiditis, lupus eritematozusun genel özellikleri hakkında bilgiler | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İmmunkompleks konjunktivitis, idiopatik polinöritis, myastenia gravis ve pempigusların genel özellikleri ile oluşum mekanizmaları. | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğrenci sunumları ve kritik verme | Ders notu ve Güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav soru Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci sunumları ve kritik verme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |