Genel Bilgi
Kod | VPT 503 |
Ad | Işık Mikroskobik Preparat Hazırlama, Sitoloji ve Boyama Teknikleri (Z) |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Mehmet Önder KARAYİĞİT |
Dersin Amacı / Hedefi
*Patoloji için gelen numunenin mikroskobik inceleme için hazırlanmasını, *Doku takibi için gerekli malzemelerin neler olduğunu ve temini *Kesit alma ve boyama yöntemleri, *Sitolojik preparat nasıl hazırlandığı, *Sitolojik preparatın nasıl boyanacağı ve nasıl inceleneceği ile ilgili beceri sağlanması
Dersin İçeriği
Histopatolojik inceleme amacıyla laboratuvara gelen materyalin tespiti, dekalsifikasyonu, preparat hazırlanması ile sitoloji ve boyama metotlarını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Ö Aytekin, Temel Histoloji, Nobel Akademik Yayıncılık, 2014
Notlar
Ders notları ve güncel literatür
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Numune kabul ve takibi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Numune kabul-gözlem-kayıt-fotoğraflanması ve takip için hazırlanması |
ÖÇ03 | Takip için gerekli malzemelerin neler olduğu, nasıl hazırlanacağı (%70, 80, 90 alkol hazırlanması), |
ÖÇ04 | Doku takibinin yapılıp, bloklanması, kesit alınması, |
ÖÇ05 | Alınan kesitlere yapılacak boyama yöntemlerini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanında temel kavramları tanımlar, | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner patoloji alanına türlere özgü hastalıkları açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına özgü temel patoloji kavramları tanımlar ve bu kavramları kullanır, | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numunelerin laboratuvar işlemlerini öğrenir ve değerlendirmesini öğrenir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanına ilgili numuneleri mikroskopta inceler | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında numunelerin sonuçlarını yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner, Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında hastalık teşhislerini yapar ve hastalıktan korunmak için gerekli tedbirlerin alınması sağlar, | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner alanda hayvan türlerine göre tümörlerin teşhisini sağlar, | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veteriner patoloji alanında son bilimsel gelişmeler çerçevesinde tanı yöntemlerini kullanır, | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hayvan hastalıkları ve zoonoz karakterli hastalıkların belirlenmesi amacıyla saha taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında hayvan hastalıklarının tanısı belirler ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli birimlerle işbirliği ve danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner patoloji alanında birçok türde saptanan hastalık ve tümörlerin prognozu hakkında verileri raporlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Doku kabul-kayıt-inceleme ve bulguların fotoğraflanması, | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Doku takibi ve parafinde bloklama işlemleri nelerdir ve nasıl yapılır. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bloktan kesit alınması ve rutin patolojik boyalarla nasılı boyanır. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hazırlanan preparatın ışık mikroskobunda incelenmesi | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bulguların raporlanması ve fotoğraflanması | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sitolojik inceleme için doku veya numune kabulü, kayıt ve gözlemin nasıl yapılacak. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav sorularının hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Sitolojik numunenin lam üzerine sürülmesi (froti, smear, tuşe preparat) ve uygulamanın yapılması | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sitoloijk preparat için boyanın hazırlanması ve numunenin boyanması | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sitolojik preparatın ışık mikoskobunda incelenmesinde dikkat edilecek noktalr | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kan sitolojisini hazırlanması, uygulamanın yapılması ve değerlendirilmesi | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Smear’ın (burun boşluğu, vaginal, eklem vs) hazırlanması, uygulamanın yapılması ve değerlendirilmesi. | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İmprint sitolojik preparatın hazırlanması, uygulamanın yapılması ve değerlendirilmesi | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğrenci sunumları ve kritik verme | Ders notu ve güncel literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları I | Sınav sorularının hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav sorularının hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |