BİS541 R Programlamaya Giriş

4 AKTS - 1-3 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BİS541
Ad R Programlamaya Giriş
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 1-3 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR


Dersin Amacı

İstatistiksel problemlerin R programlama dili kullanılarak çözümlenmesini ve yorumlanmasını öğretmek

Dersin İçeriği

Bu ders, R programlama dilini öğretmeyi ve R-dilini kullanarak, öğrenciye istatistik ve olasılık teorisi ile ilgili problemlerin bilgisayar destekli çözümünü öğretmeyi amaçlar.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

R Yazılımına Giriş Özlem İlk ODTÜ GELİŞTİRME VAKFI YAYINCILIK - AKADEMİK KİTAPLAR

Notlar

İstatistikte R ile programlama, 2014, Necmi Gürsakal, Dora Yayıncılık 2. A Tiny Handbook of R, Mike Allerhand, 2011, Springer-Verlag.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 R programlama dilini kullanabilme yeteneği kazanır.
ÖÇ02 R programı ile rastgele sayı türetebilir.
ÖÇ03 Normal, log-normal, gamma vb. olasılık dağılımları ile ilgili uygulamalar yapar.
ÖÇ04 R programıyla grafikler çizdirebilir.
ÖÇ05 R ile istatistiksel hipotez testi yapabilir.
ÖÇ06 R ile istatistiksel analizler için fonksiyonlar yazabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır,
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar,
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar,
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar,
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır,
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir,
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar,


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 R programlama diline giriş okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 R'da veri yapıları ve veri girişi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Vektör, matris ve veri çerçevelerini kullanarak çeşitli matematiksel ve istatistiksel işlemler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
4 R'da grafikler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Çeşitli olasılık dağılımlarından rasgele sayı türetimleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
6 Çeşitli olasılık problemlerinin R'da simulasyon ile çözümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Soru-Cevap
7 R da fonksiyon yazma okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Çapraz tablolar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Tek ve iki örneklem için hipotez testleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Tek ve iki örneklem için hipotez testleri için fonksiyon yazmak. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
12 Tek yönlü varyans analizi ve fonsiyonun yazımı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
13 Doğrusal regresyon analizi ve fonksiyonun yazımı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
14 Bağımsız gruplarda t testi ile Mann-Whitney testinin Güç karşılaştırması. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Gösteri
15 Bağımsız gruplarda t testi ile Mann-Whitney testinin Tip-II hata karşılaştırması. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS