PDR745 Niteliksel Araştırma Yöntemleri I

7 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDR745
Ad Niteliksel Araştırma Yöntemleri I
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 7 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MERAL ATICI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Bogdan, R.C. and Biklen, S.K. (1992). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. London: Allyn and Bacon. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Notlar

Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage Publications. Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publications. Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press. Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nd ed.) Newbury Park: Sage. Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage Publications. Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming a qualitative researchers: An introduction. London: Longman.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farkları açıklar.
ÖÇ02 Nitel araştırmanın özelliklerini söyler.
ÖÇ03 Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bir çalışmayı inceler ve değerlendirir.
ÖÇ04 Nitel araştırmada kullanılan örneklem türlerini kavrar.
ÖÇ05 Görüşme türlerini söyler.
ÖÇ06 Görüşme formunu nasıl hazırlayacağını öğrenir.
ÖÇ07 Görüşme formunu kullanarak ön çalışma yapar.
ÖÇ08 Gözlem türlerini söyler.
ÖÇ09 Belirli bir konu alanında gözlem formu hazırlar.
ÖÇ10 Gözlem formunu kullanarak ön çalışma yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Nitel araştırma yönteminin özellikleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Nitel araştırmada örneklem seçimi ve kullanılan örneklem türleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Görüşme yöntemi ve türleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Görüşme formunun hazırlanması Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Görüşme formunun sınıfta sunulması ve geribildirimler çerçevesinde değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Gözlem yöntemi ve gözlem türleri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Gözlem formunun hazırlanması Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
11 Gözlem formunun sunulması ve geribildirimler çerçevesinde değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
12 Gözlem formunu kullanarak ön çalışmalar yapma Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
13 Görüşme formunu kullanarak ön çalışmalar yapma Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
14 Gözlem formunu kullanarak yapılan ön çalışmalarla ilgili değerlendirme Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
15 Görüşme formunu kullanarak yapılan ön çalışmalarla ilgili değerlendirme Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 170
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,80
AKTS 7 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.09.2023 11:28