Genel Bilgi
Kod | PDR853 |
Ad | Kişilerarası Problem Çözme |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, öğrencilerin kişilerarası problem çözme model ve yaklaşımları ile problem çözmenin gelişlimi, ilişkili olduğu yapılar, kişilerarası problem çözmenin ölçülmesi, kişilerarası problem çözme ile ilgili yapılan araştırmalar ve kişilerarası problem çözmenin kişilerarası ilişkiler ve ve ruh sağlığı ile ilişkisi ve problem çözme becerilerinin öğretimi hakkında bilgi ve beceri edinmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Ders kişilerarsı problem çözme yaklaşım ve modelleri, farklı gelişim dönemlerinde kişilerarası problem çözme becerielrinin gelişimi, kişilerarası problem çözmenin ilişkili olduğu diğer yapılar, kişilerarası problem çözmenin ölçümü, kişilerarası ilişkiler ve kişilerarası problem çözme, kişilerarası problem çözme ve ruh sağlığı ilişkisi, kişilerarası problem çözme ile ilgili yapılan araştırmalar ve kişilerarası problem çözmenin öğretimi konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Öğülmüş, S. (2001). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitim, (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Notlar
İmamoğlu Erden, S. (2009). Kişilerarası İlişkiler, (1. Baskı), İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi. Kişilerarası Problem Çözme ile ilgili Dijital Kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kişilerarası problemlerin doğasını kavrar. |
ÖÇ02 | Kişilerarası problem çözme model ve yaklaşımlarını söyler. |
ÖÇ03 | Farklı gelişim dönemlerinde kişilerarası problem çözme becerilerinin gelişimini anlar. |
ÖÇ04 | Kişilerarası problem çözme ile ilgili diğer kavram ve yapıların neler olduğunu söyler. |
ÖÇ05 | Kişilerarası problem çözme becerilerinin nasıl ölçülebileceğini anlar. |
ÖÇ06 | Kişilerarası problem çözmenin kişilerarası ilişkileri nasıl etkilediğini kavrar. |
ÖÇ07 | Kişilerarası problem çözmenin ruh sağlığı ile olan ilişkisini söyler. |
ÖÇ08 | Kişilerarası problem çözmenin nasıl araştırma yöntem ve teknikleriyle araştırıldığını anlar. |
ÖÇ09 | Kişilerarası problem çözme becerilerinin hangi yaklaşım, yöntem ve teknikler ile öğretildiğini söyler. |
ÖÇ10 | Kişilerarası problem çözme becerilerinde izlenen yaklaşım, yöntem ve teknikleri karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanındaki kuramsal yaklaşımları ve uygulama çalışmalarını kavrar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle kullanılabilecek psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanında değişik konu ve problem alanlarına yönelik psikolojik danışma uygulamaları yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle danışma yaparken belirli psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında betimsel ve deneysel desenleri kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında yaptığı bir araştırma planını uygular. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili bilimsel bir çalışmanın yürütülmesine rehberlik yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili aile, okul ve kariyer alanındaki uygulamalı çalışmalarda meslektaşlarına rehberlik yapar. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nicel bir araştırmada kullanılabilecek istatistiksel teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nitel bir araştırmada kullanılabilecek nitel analiz tekniklerini bilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PDR alanında bir araştırma ve uygulamayı yürütmek üzere değişik kurum ve kuruluşlardaki kişilerle işbirliği yapar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı bir konu alanındaki bilgilerini öğrenciler, meslektaşlar ve yöneticilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında Türkiye'deki güncel sorun ve gereksinimleri dikkate alarak yeni çalışma ve uygulamalar yapar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında dünyadaki güncel gelişmeleri takip ederek, buna yönelik çalışmalar planlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma yaptığı PDR alanında meslektaş ve topluma yararlı olabilecek konferans ve seminer çalışmaları yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı bir araştırmayı makale, kitap vb. şeklinde yayın haline getirme sürecini uygular. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaptığı çalışmaların sonuçlarını meslektaşlar ve diğer araştırmacılarla kongre, sempozyum vb. ortamlarda paylaşır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içerik ve süreç açısından tanıtımı. | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kişilerarası problemlerin doğası ve kişilerarası problem çözme | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kişilerarası problem çözme yaklaşım ve modelleri-I | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kişilerarası problem çözme yaklaşım ve modelleri-II | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kişilerarassı problem çözme ile ilgili diğer kavramlar ve yapılar | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Kişilerarası problem çözmenin ölçülmesi-I | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kişilerarası problem çözmenin ölçülmesi-II | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Kişilerarası problem çözme ile ilgili yapılan araştırmalar-I | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Kişilerarası problem çözme ile ilgili yapılan araştırmalar-II | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Kişilerarası problem çözme ve kişilerarası ilişkiler | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Kişilerarası problem çözme ve ruh sağlığı | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Kişilerarası problem çözmenin öğretimi-I | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Kişilerarası problem çözmenin öğretimi-II | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Kişileraarsı problem çözmenin öğretimi-III | Ders için önerilen kaynaklardan ilgili konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |