PDR844 Okul Psikolojik Danışmanlığı Uygulamaları

8 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDR844
Ad Okul Psikolojik Danışmanlığı Uygulamaları
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MERAL ATICI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencilerin davranış yönetiminde uygulayacağı bireysel ve grup çalışmaları ile öğretmen ve ailelerle konsültasyonda kullanabileceği konsültasyon modelleri konusunda bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır. Okul psikolojik danışmanlarının davranış yönetimi konusunda öğretmen ve ailelerle yaptığı konsültasyon çalışmaları ve bazı konsültasyon modelleri (Davranışçı, Çözüm Odaklı Konsültasyon) üzerinde durulacaktır.

Dersin İçeriği

Öğretmen ve ailelerle konsültasyonda kullanılabilecek konsültasyon modelleri, okul psikolojik danışmanlarının davranış yönetimi konusunda öğretmen ve ailelerle yaptığı konsültasyon çalışmaları ve bazı konsültasyon modelleri (Davranışçı, Çözüm Odaklı Konsültasyon)

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Dinkmeyer, D., and Carlson, C. (2020). Konsültasyon: Okul temelli müdahaleler oluşturma. (Z. Bölükbaşı Macit, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 2015)

Notlar

Glasser, W. (1986) Control Theory in the Classroom. New York: Harper & Row.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bir grup rehberliği programını hazırlama sürecini bilme.
ÖÇ02 Çatışma çözme, sosyal beceri eğitimi ve öfkeyle baş etme gibi konularda bir grup rehberliği programı hazırlayabilme.
ÖÇ03 Çatışma çözme, sosyal beceri eğitimi ve öfkeyle baş etme gibi konularda bir grup rehberliği programını uygulayabilme.
ÖÇ04 Çatışma çözme, sosyal beceri eğitimi ve öfkeyle baş etme gibi konularda uyguladığı bir grup rehberliği programını değerlendirebilme.
ÖÇ05 Öğretmen ve ailelerle davranış yönetiminde kullanabileceği konsültasyon modelleri konusunda bilgi sahibi olma.
ÖÇ06 Davranışçı konsültasyon modelinin aşamalarını söyleyebilme.
ÖÇ07 Davranışçı konsültasyon modelini uygulayabilme.
ÖÇ08 Çözüm odaklı konsültasyon modelinin aşamalarını söyleyebilme.
ÖÇ09 Çözüm odaklı konsültasyon modelini uygulayabilme.
ÖÇ10 Adlerci konsültasyon modelinin aşamalarını söyleyebilme.
ÖÇ11 Adlerci konsültasyon modelini uygulayabilme.
ÖÇ12 Öğretmen ve ailelerle grup halinde konsültasyon yapabilme.
ÖÇ13 Öğretmen ve ailelerle bireysel konsültasyon yapabilme.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanındaki kuramsal yaklaşımları ve uygulama çalışmalarını kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubundaki kişilerle kullanılabilecek psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanında değişik konu ve problem alanlarına yönelik psikolojik danışma uygulamaları yapar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubundaki kişilerle danışma yaparken belirli psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma alanında betimsel ve deneysel desenleri kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma alanında yaptığı bir araştırma planını uygular. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ile ilgili bilimsel bir çalışmanın yürütülmesine rehberlik yapar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ile ilgili aile, okul ve kariyer alanındaki uygulamalı çalışmalarda meslektaşlarına rehberlik yapar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Nicel bir araştırmada kullanılabilecek istatistiksel teknikleri kullanır 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Nitel bir araştırmada kullanılabilecek nitel analiz tekniklerini bilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PDR alanında bir araştırma ve uygulamayı yürütmek üzere değişik kurum ve kuruluşlardaki kişilerle işbirliği yapar. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırdığı bir konu alanındaki bilgilerini öğrenciler, meslektaşlar ve yöneticilerle paylaşır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PDR alanında Türkiye'deki güncel sorun ve gereksinimleri dikkate alarak yeni çalışma ve uygulamalar yapar. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PDR alanında dünyadaki güncel gelişmeleri takip ederek, buna yönelik çalışmalar planlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma yaptığı PDR alanında meslektaş ve topluma yararlı olabilecek konferans ve seminer çalışmaları yapar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı bir araştırmayı makale, kitap vb. şeklinde yayın haline getirme sürecini uygular.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaptığı çalışmaların sonuçlarını meslektaşlar ve diğer araştırmacılarla kongre, sempozyum vb. ortamlarda paylaşır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin amacı, öğrenme çıktıları, işleyiş ve değerlendirme süreci konusunda bilgi verme ve tartışma. Dersle ilgili kaynak ve materyallerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Grup rehberliği programı geliştirme süreci. Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Çatışma çözme, sosyal beceri eğitimi ve öfkeyle baş etme eğitim programları. Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
4 Çatışma çözme, sosyal beceri ve öfkeyle baş etme konularından birini seçerek program geliştirme. Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
5 Seçilen bir konu alanında grup rehberliğini uygulama Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
6 Davranış yönetiminde konsültasyon modelleri. Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-I Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-II Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
10 Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-III Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
11 Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-IV Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
12 Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-V Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
13 Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-VI Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
14 Davranışçı konsültasyon modelinin uygulanmasıyla ilgili süpervizyon verilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
15 Çözüm odaklı konsültasyon modelinin uygulanmasıyla ilgili süpervizyon verilmesi. Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 9 126
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 9 9
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 197
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,88
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.09.2023 11:44