OÖ759 Sosyal Bilimlerde Araştırma Etiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OÖ759
Ad Sosyal Bilimlerde Araştırma Etiği
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, insanların katılımcı olduğu araştırmalarda etik ilke ve çerçevelerin neler olduğu ve bunların uygulamaya nasıl yansıtılacağına ilişkin yolların ve yaklaşımların tartışılarak değerlendirilmesidir.

Dersin İçeriği

Ders araştırma etiğinin tarihçesini, araştırma etiği ile ilgili kodları ve düzenlemeleri, kişiye saygı, yararlılık ve hakkaniyet başta olmak üzere araştırma etiğinin temel ilkelerini içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Bu derin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Israel, M. ve Hay I. (2006). Research ethics for social scientists: Between ethical conduct and regulatory compliance. SAGE Publications.

Notlar

Harvard University Non-Affiliate Protecting Human Research Participants Training National Commission for the Protection of Human Subjects of Biomedical and Behavioral Research. (1979). The Belmont report: Ethical principles and guidelines for the protection of human subjects of research. U.S. Department of Health and Human Services. https://www.hhs.gov/ohrp/regulations-and-policy/belmont-report/read-the-belmont-report/index.html Graham, A., Powell, M., Taylor, N., Anderson, D. & Fitzgerald, R. (2013). Ethical Research Involving Children. Florence: UNICEF Office of Research - Innocenti.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Araştırma etiğinin tarihçesini tartışır.
ÖÇ02 Araştırma etiğine ilişkin kod ve düzenlemeleri değerlendirir.
ÖÇ03 Araştırma etik ilkelerine uygun araştırmalar planlar.
ÖÇ04 Araştırmanın uygulama sürecinde etik ilkelere uygun davranır.
ÖÇ05 Kendisinin ve başkalarının yürüttüğü araştırmaları etik ilkeler çerçevesinde değerlendirip eleştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş ve dersin çerçevesinin, gerekliliklerinin, değerlendirilmesinin tanıtılması Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Araştırma etiğinin tarihçesi Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Araştırma etiğinin ortaya çıkmasında önemli olaylar Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Etiğe farklı yaklaşımlar Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Araştırma etiği ile ilgili kodlar ve düzenlemeler Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Farklı ülkelerde etik düzenlemeler Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Belmont Reporu Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Konuların tekrarı ve sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Aydınlatılmış onam Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Gizliliğin korunması Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Hakkaniyet Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Zarardan kaçınma ve yararlı olma Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İlişkiler, açıklık ve bakım etiği Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Etik uygulamalar ve düzenlemeler Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Örnek olay temelli etik uygulama yaklaşımları Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 17 4 68
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 144
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,76
AKTS 6 AKTS