Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ | 
| HEMŞİRELİK (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | HEM578 | 
| Ad | Hemşirelikte Malpraktis | 
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Bahar | 
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 3 AKTS | 
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SERAP TORUN | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. | 
Dersin Amacı / Hedefi
Hemşirelik yükseklisans öğrencilerinin klinik uygulamalar ile çalışma yaşantıları sırasında malpraktis kapsamına giren durumları değerlendirebilmelerine ve mesleki hata yapmamak için gerekli önlemleri almalarına; dolayısıyla hastalarının, kendilerinin ve diğer sağlık çalışanlarının güvenliğini sağlamalarına yol göstermektir.
Dersin İçeriği
Malpraktis: kavramsal çerçeve ve tanımlar, hasta hakları, Sağlık çalışanı hakları, Hasta güvenliği, sağlık çalışanı güvenliği, kusurlar ve sorumluluk, sağlık çalışanının yasal sorumluluğu, vaka sunumu, malpraktis-komplikasyon ayrımı, tıbbi uygulama hatası ve risk yönetimi, malpraktisin cezai yaptırımları ,hemşirelerin malpraktiste sıkça karşılaştıkları durumlar, mesleki sorumluluk sigortası, örnek vakalar ve analizler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004. Erdem A ,Öncel Ö, Aksoy Ş. Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Kitabevi, 2003
Notlar
Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004. Erdem A ,Öncel Ö, Aksoy Ş. Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Kitabevi, 2003
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Öğrenci, malpraktisin kavramsal çerçeve ve tanımlarını bilir. | 
| ÖÇ02 | Öğrenci, hasta ve sağlık çalışanlarının hakları bilir ve uygun davranış geliştirir. | 
| ÖÇ03 | Öğrenci; hasta ve sağlık çalışanlarının haklarının korunmasına yönelik davranış geliştirip koruyucu rolünü aktif olarak sergiler. | 
| ÖÇ04 | Sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluklarını bilir ve uygun davranış geliştirir. | 
| ÖÇ05 | Öğrenci; Malpraktisin cezai yaptırımlarını öğrenir ve koruyucu önlemler alır. | 
| ÖÇ06 | Öğrenci; Malpraktis ve komplikasyon ayrımını yapar. | 
| ÖÇ07 | Öğrenci; Olay raporlama yöntemlerini uygular. | 
| ÖÇ08 | Öğrenci; Sık karşılaşılan malpraktis durumlarını bilir ve gerekli önlemleri alır. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır | 1 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır | 2 | 
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. | 1 | 
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır. | 1 | 
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. | 2 | 
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. | 3 | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Malpraktis kavramsal çerçeve ve tanımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 2 | Hasta Hakları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 3 | Sağlık Çalışanlarının hakları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 4 | Hasta Güvenliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 5 | Sağlık Çalışanı güvenliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 6 | Kusur ve sorumluluk | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 7 | Hemşirelerin hukuki sorumlulukları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 8 | Ara Sınavlar | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 9 | Olay raporlama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 10 | Malpraktisin cezai yaptırımları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 11 | Malpraktis – komplikasyon ayrımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 12 | Tıbbi malpraktis ve risk yönetimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 13 | Hemşirelerin sık karşılaştıkları Malpraktis durumları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 14 | Mesleki sorumluluk sigortası | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 15 | Örnek vakalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazma | Ölçme Yöntemleri: Ödev | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 85 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,40 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||