Genel Bilgi
Kod | ANA521 |
Ad | Kinezyolojik Anatomi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEHİCE DURGUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Hareket analizi ilke ve yöntemlerini anatomik ve mekanik bilgiler ışığında irdelemektir.
Dersin İçeriği
İçerik özellikle kinezyolojiye vurgu yapılarak hareket analizi ilkeleri konularında yoğunlaşmıştır: Gros vücut hareketleri, kas-iskelet sisteminin makineleri, bir kaldıraç olarak insan vücudu, vücuttaki eklemlerin kinezyolojileri, iskelet kaslarının görevleri, postürün kinezyolojisi, kinezyolojik ilkelerin günlük yaşamdaki aktivitelere uygulanması.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Dere F, Durgun Yücel B. Spor Eğitimi için Fonksiyonel Anatomi Durgun B. Ders Notları
Notlar
İnternet Kütüphane Veri Tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kinezyolojinin genel kavramlarını ve tarihçesini anlatır. |
ÖÇ02 | Vücuttaki düzlem ve eksenleri, vücudun hareketlerini, segmental ve intersegmental açıyı tanımlar. |
ÖÇ03 | Kas-iskelet sistemindeki kaldıraçları ayırt eder. |
ÖÇ04 | Vücuttaki eklemlerin yapısı ile kinezyolojiyi ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | İskelet kaslarında lif ve kasılma tipleri ile egzersizi ilişkilendirir. |
ÖÇ06 | Kas kuvvetini etkileyen etmenleri özetler. |
ÖÇ07 | Sürtünme etkilerini değerlendirir. |
ÖÇ08 | Postürün kinezyolojisini açıklar. |
ÖÇ09 | Kinezyolojik ilkeleri günlük aktivitelere uygular ve yürümeyi çözümler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomik kavramları ve anatomide çalışma alanlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunun normal makroskobik yapısını, oluşumların birbirleriyle olan komşuluklarını, damarlanmasını, innervasyonunu, lenfatik drenajını ve fonksiyonel ilişkilerini tanımlar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudundaki varyasyon ve anomalileri ayırt eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapıların yüzeyel anatomisini tanımlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan sinir sisteminin yapı ve fonksiyonel ilişkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücut yapısı bilgisini anatominin ilişkili olduğu diğer disiplinlerin temel bilgisi ile destekler. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman, kadavra, modeller ve mikroskopik teknikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi bilgisini farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlama, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapma ve çözüm önerileri getirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanına ait blimsel araştırma planlama ve araştırmanın raporunu yazar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadavranın makroskopik ve mikroskopik diseksiyonunu tekniğine uygun yapar. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlıda referans noktalarını, yüzeyel konturları, oluşumların, damar ve sinirlerin vücut duvarına projeksiyonlarını çizer. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma konusu ile ilgili ölçümleri ve hayvan deneylerini yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili bir konuda seminer sunar. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomi ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip , öğrenmeyi yönlendirir. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomi ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Anatomi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kadavranın elde edilmesi, saklanması, kullanılması ve kullanım sonrası işlemlerinin yapılmasında etik ve yasal kuralları uygular. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili konularda strateji geliştirip elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kinezyolojiye giriş (Genel kavramlar ve tarihçe) | Kaynak araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İnsan vücudunda düzlemler ve eksenler | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Vücut hareketleri ve açıları | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bir kaldıraç sistemi olarak insan vücudu | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Vektörel ve skalar çözümleme | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İnsan vücudundaki mekanik yükler | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kemiklerin mekanik işlevi | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Eklem kinezyolojisi, eklem kararlılığı ve hareketliliği | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İskelet kaslarının yapısal özellikleri ve kas kuvvetini ekileyen etmenler | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kas lifi tipleri, kasılma tipleri ve egzersiz ile ilişkisi | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sürtünme etkileri | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Postür kinezyolojisi | Araştırma, soru geliştirme, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kinezyolojik ilkelerin günlük aktivitelere uygulanması (Proje Sunumu) | Araştırma, soru geliştirme, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Yürüme Analizi | Kaynak araştırma, soru geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,00 | ||
AKTS | 7 AKTS |