FEL718 Cinsiyet Rolleri (S)

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FEL718
Ad Cinsiyet Rolleri (S)
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders öğrencileri cinsiyet rolleri ve toplumsal cinsiyet normları ile mekân ve yer kavramları arasındaki karşılıklı ilişkileri çözümleyebilmek için gerekli olan temel kuramsal çerçevelerle tanıştırarak mekâna odaklanan toplumsal cinsiyet çalışmaları alanına kapsamlı bir giriş yapmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Toplumsal cinsiyet çalışmalarının içinde yaşadığımız topluluklar ve gündelik yaşama dair bilgimizin yanısıra sosyal davranış kalıpları, kültürel ifade ve entellektüel sorgulama biçimlerini anlamlandırmamıza yaptığı katkılar bugün sosyal bilimlerin hemen her alanında kabul edilmiştir. Bu ders, öğrencileri toplumsal cinsiyet çalışmaları alanında mekâna odaklanan kuramsal çerçevelerle tanıştırmayı hedeflemektedir. Burada `mekân?dan kastedilen sadece gündelik yaşam tecrübelerimizi şekillendiren konut mekânları ve farklı ölçeklerdeki kentsel mekânlar gibi fiziksel/gerçek mekânlar değil, aynı zamanda mimari metin ve çizimler, edebi yazılar ve film gibi farklı ortamlarda yaratılan imgesel/sanal mekânlardır. Mimarlık, antropoloji, kültürel coğrafya, sosyoloji ve maddi kültür çalışmaları gibi farklı alanlardan seçilen güncel metinlerin okunması ve tartışılmasına dayanan ders, öğrencilerin cinsiyet rolleri ve toplumsal cinsiyete dair normatif kurgular ile `mekân? ve `yer?e dair kavramsallaştırmalar, gündelik yaşam mekânlarının kurulma ve kullanım biçimleri ve mekâna/yere bağlı aidiyet ve kimlik kurguları arasındaki karşılıklı ilişkileri çözümleyebilmelerine, ve bu yolla özel/kamusal, ev/iş, dişil/eril gibi ikili karşıtlıklara dayanan yerleşik coğrafi ve sosyal kurguları anlamalarına ve sorgulamalarına olanak verecek eleştirel düşünce altyapısını oluşturabilmelerine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Young, I. M. 2005. On Female Body Experience. New York: Oxford University Press.

Notlar

Young, I. M. 2005. On Female Body Experience. New York: Oxford University Press.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toplumsal cinsiyet ile mekan arasındaki karşılıklı kurucu ilişkileri çözümleyebilmek için gereken temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye sahip olmak.
ÖÇ02 Tarihsel ve güncel bağlamlarda mekanın kavramsallaştırılma biçimleri ve farklı mekanların tanımlanma / kurgulanma / tasarlanma / kurulma / kullanılma ve temsil biçimlerini toplumsal cinsiyet perspektifinden yorumlayabilmek.
ÖÇ03 Toplumsal cinsiyet ve mekan üzerine farklı disiplinlerde üretilmiş akademik çalışmaları ve araştırmaları anlayabilmek, yorumlayabilmek, karşılaştırmalı olarak analiz edebilmek ve eleştirel bir çerçevede değerlendirmek.
ÖÇ04 Toplumsal cinsiyet ve mekan üzerine araştırma yapabilmek için gerekli temel kuramsal, metodolojik ve etik altyapıya sahip olmak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimi ile kazandığı teorik bilgileri yeni ortaya konulan sorunların çözümünde kullanır 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimindeki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ulusal veya uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe grubu eğitiminde yabancı kaynakları okuyup anlayabilir 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminde farklı görüşlere açıktır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Toplumsal Cinsiyet Çalışmalarında Temel Kavramlar Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Toplumsal Cinsiyet ve Biyolojik Cinsiyet Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar II Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar III Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar IV Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Cinsiyetçilik ve Cinsiyetçiliğin sonuçları Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava Hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadına Yönelik Şiddetin İncelenmesi Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadına Yönelik Şiddetin İncelenmesi II Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadına Yönelik Şiddetin İncelenmesi III Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Medya ve Toplumsal Cinsiyet Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Toplumsal Cinsiyet ve Erkeklik Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Toplumsal Cinsiyet Açısından Erkeklik Rolü ve Sonuçları Araştırma, okuma, literatür taraması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Dersin Genel Değerlendirmesi Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.05.2023 04:38