Genel Bilgi
Kod | FEL718 |
Ad | Cinsiyet Rolleri (S) |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EGEMEN HANIMOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencileri cinsiyet rolleri ve toplumsal cinsiyet normları ile mekân ve yer kavramları arasındaki karşılıklı ilişkileri çözümleyebilmek için gerekli olan temel kuramsal çerçevelerle tanıştırarak mekâna odaklanan toplumsal cinsiyet çalışmaları alanına kapsamlı bir giriş yapmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Toplumsal cinsiyet çalışmalarının içinde yaşadığımız topluluklar ve gündelik yaşama dair bilgimizin yanısıra sosyal davranış kalıpları, kültürel ifade ve entellektüel sorgulama biçimlerini anlamlandırmamıza yaptığı katkılar bugün sosyal bilimlerin hemen her alanında kabul edilmiştir. Bu ders, öğrencileri toplumsal cinsiyet çalışmaları alanında mekâna odaklanan kuramsal çerçevelerle tanıştırmayı hedeflemektedir. Burada `mekân?dan kastedilen sadece gündelik yaşam tecrübelerimizi şekillendiren konut mekânları ve farklı ölçeklerdeki kentsel mekânlar gibi fiziksel/gerçek mekânlar değil, aynı zamanda mimari metin ve çizimler, edebi yazılar ve film gibi farklı ortamlarda yaratılan imgesel/sanal mekânlardır. Mimarlık, antropoloji, kültürel coğrafya, sosyoloji ve maddi kültür çalışmaları gibi farklı alanlardan seçilen güncel metinlerin okunması ve tartışılmasına dayanan ders, öğrencilerin cinsiyet rolleri ve toplumsal cinsiyete dair normatif kurgular ile `mekân? ve `yer?e dair kavramsallaştırmalar, gündelik yaşam mekânlarının kurulma ve kullanım biçimleri ve mekâna/yere bağlı aidiyet ve kimlik kurguları arasındaki karşılıklı ilişkileri çözümleyebilmelerine, ve bu yolla özel/kamusal, ev/iş, dişil/eril gibi ikili karşıtlıklara dayanan yerleşik coğrafi ve sosyal kurguları anlamalarına ve sorgulamalarına olanak verecek eleştirel düşünce altyapısını oluşturabilmelerine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Young, I. M. 2005. On Female Body Experience. New York: Oxford University Press.
Notlar
Young, I. M. 2005. On Female Body Experience. New York: Oxford University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal cinsiyet ile mekan arasındaki karşılıklı kurucu ilişkileri çözümleyebilmek için gereken temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye sahip olmak. |
ÖÇ02 | Tarihsel ve güncel bağlamlarda mekanın kavramsallaştırılma biçimleri ve farklı mekanların tanımlanma / kurgulanma / tasarlanma / kurulma / kullanılma ve temsil biçimlerini toplumsal cinsiyet perspektifinden yorumlayabilmek. |
ÖÇ03 | Toplumsal cinsiyet ve mekan üzerine farklı disiplinlerde üretilmiş akademik çalışmaları ve araştırmaları anlayabilmek, yorumlayabilmek, karşılaştırmalı olarak analiz edebilmek ve eleştirel bir çerçevede değerlendirmek. |
ÖÇ04 | Toplumsal cinsiyet ve mekan üzerine araştırma yapabilmek için gerekli temel kuramsal, metodolojik ve etik altyapıya sahip olmak. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimi ile kazandığı teorik bilgileri yeni ortaya konulan sorunların çözümünde kullanır | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ulusal veya uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminde yabancı kaynakları okuyup anlayabilir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde farklı görüşlere açıktır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toplumsal Cinsiyet Çalışmalarında Temel Kavramlar | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Toplumsal Cinsiyet ve Biyolojik Cinsiyet | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar II | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar III | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Toplumsal Cinsiyetle İlgili Öncül Kuramlar IV | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Cinsiyetçilik ve Cinsiyetçiliğin sonuçları | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadına Yönelik Şiddetin İncelenmesi | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadına Yönelik Şiddetin İncelenmesi II | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadına Yönelik Şiddetin İncelenmesi III | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Medya ve Toplumsal Cinsiyet | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Toplumsal Cinsiyet ve Erkeklik | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Toplumsal Cinsiyet Açısından Erkeklik Rolü ve Sonuçları | Araştırma, okuma, literatür taraması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Dersin Genel Değerlendirmesi | Ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Final Sınavı | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |