Genel Bilgi
Kod | ANA006 |
Ad | Kadavra Fiksasyonu ve Temel Disseksiyon Eğitimi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 6-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AHMET KÜRŞAD AÇIKGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kadavra saklama koşulları, tahnit yöntemleri, kadavra diseksiyonu ile ilgili genel bilgilendirme ve pratik uygulamalar
Dersin İçeriği
Kadavranın tahniti, saklama koşulları, diseksiyonu ile ilgili genel bir bilgilendirme yapılacaktır. Bu bilgilendirmeyi takiben; pratik uygulamalarda kadavra tahnit işlemi yapılacak, kadavranın saklandığı havuzlar hazırlanacak ve kadavranın değişik bölgeleri tekniğine uygun olarak diseke edilecektir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1- Abrahams PH, Boon JM, Spratt JD (2008) McMinn's Clinical Atlas of Human Anatomy, Mosby, Elsevier 2- Morton DA, Peterson KD, Albertine KH (2007) Gray's Dissection Guide for Human Anatomy, Churchill Livingstone, Elsevier 3- Rohen / Yokochi / Lütjen-Drecoll Çeviri: Salih Murat Akkın (2009) İnsan Anatomisi Fotoğraflı Diseksiyon Atlası. Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul 4- İnsan Dissectio'su El Kitabı. Cilt 1-2-3. Prof. Dr. İsmail Ulutaş
Notlar
Güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kadavra saklama koşullarını bilir |
ÖÇ02 | Kadavrada temel vücut bölgelerini tekniğine uygun diseke edebilir. |
ÖÇ03 | Kadavranın tahnitini yapabilir |
ÖÇ04 | Kadavra saklamak için gerekli olan havuzları hazırlayabilir |
ÖÇ05 | Kadavranın tahniti konusunda bilgi sahibidir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomik kavramları ve anatomide çalışma alanlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunun normal makroskobik yapısını, oluşumların birbirleriyle olan komşuluklarını, damarlanmasını, innervasyonunu, lenfatik drenajını ve fonksiyonel ilişkilerini tanımlar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudundaki varyasyon ve anomalileri ayırt eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapıların yüzeyel anatomisini tanımlar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan sinir sisteminin yapı ve fonksiyonel ilişkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücut yapısı bilgisini anatominin ilişkili olduğu diğer disiplinlerin temel bilgisi ile destekler. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman, kadavra, modeller ve mikroskopik teknikler hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi bilgisini farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlama, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapma ve çözüm önerileri getirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanına ait blimsel araştırma planlama ve araştırmanın raporunu yazar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadavranın makroskopik ve mikroskopik diseksiyonunu tekniğine uygun yapar. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlıda referans noktalarını, yüzeyel konturları, oluşumların, damar ve sinirlerin vücut duvarına projeksiyonlarını çizer. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma konusu ile ilgili ölçümleri ve hayvan deneylerini yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili bir konuda seminer sunar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomi ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip , öğrenmeyi yönlendirir. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomi ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Anatomi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kadavranın elde edilmesi, saklanması, kullanılması ve kullanım sonrası işlemlerinin yapılmasında etik ve yasal kuralları uygular. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili konularda strateji geliştirip elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Taze dondurulmuş kadavra ve saklama koşulları | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Formalin ile fikse edilmiş kadavra ve saklama koşulları | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Taze dondurulmuş kadavra ve formalin ile fikse edilmiş kadavranın farklılıkları, araştırmalarda tercih nedenleri | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kadavra fiksasyonunda kullanılan değişik yöntemler | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kadavra tahniti | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kadavra tahnitinde kullanılan farklı yöntemler | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kadavra diseksiyonu sırasında kullanılacak cerrahi aletlerin tanıtımı | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Öğrenilen geçmiş haftalardaki konuların tekrarlanarak pekiştirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Kadavrada insizyon nasıl planlanmalı? | Önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yüzeyel planda yer alan dokuların diseksiyonu | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Derin planda yer alan dokuların diseksiyonu | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kadavrada sert dokuların diseksiyonu | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Diseke edilen dokular birbirinden nasıl ayırt edilmeli? | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Damar dolgu maddeleri ve kadavrada uygulama teknikleri | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kadavra havuzu nasıl hazırlanır? | Geçmiş haftanın konusunun tekrarı, önerilen kaynakları okuma ve güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilen geçmiş haftalardaki konuların tekrarlanarak pekiştirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilen geçmiş haftalardaki konuların tekrarlanarak pekiştirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |