Genel Bilgi
Kod | USOYL1712 |
Ad | Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUZAFFER SENCER ÖZSEZER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel araştırma yöntemlerinden biri olan nitel araştırmanın,felsefi temellerinin neler olduğunu, nitel araştırma türlerini , nitel araştırmada veri toplama tekniklerini ve analiz yapmayı öğretmek.
Dersin İçeriği
Kurs nitel araştırma yöntemlerinin anlaşılabilmesi için araştırmanın felsefi temelleri hakkındabilg verir, nitel aaştırma desenleri, metedolojisi, teknikleri, veri topama ve analizi konularını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Glesne, C. (2011) Nitel Araştırmaya Giriş (Çev Edt Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu) Anı Yayıncılık, Patton, M.Q. (2014) Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev Edt. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Pegem Akademi, Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Seçkin Yayınları
Notlar
Nitel yöntem araştırmalarıyla ilgili Türkçe ya da yabancı dillerde yazılmış ulaşılabilen tüm kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nicel ve nitel araştırma yöntemleri arasındaki farkı anlar |
ÖÇ02 | Nitel araştırma yöntemleri hakkında öğrendiklerini araştırma sürecinde kullanabilir |
ÖÇ03 | Kendi nitel araştırma sürecini başlatabilir |
ÖÇ04 | Kendi araştırmasına uygun nitel veri toplayabilir |
ÖÇ05 | Kendi araştırmasına uygun nitel veriyi analiz edebilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilimleri, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Lisans yeterliklerine dayalı olarak öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim felsefesi ve temel meseleler | ön hazırlığı yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri | Bir olayı empatik bakış açısıyla değerlendirerek yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Nitel araştırma türleri | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Nitel araştırma türleri (devam) 2 | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (makale araştırması) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Nitel araştırma türleri (devam) 3 | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (makale araştırması) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Nitel araştırma süreci | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Nitel araştırmada örneklem, güvenirlik ve genelleme | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Yapılan çalışmaları raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
9 | Görüşme odak görüşme | Nitel bir araştırma için görüşme sorusu hazırlama ve görüşme yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Gözlem | Nitel bir araştırma için gözlem formu hazırlama ve gözlem yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Doküman inceleme | Nitel bir araştırma için doküman inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Nitel veri analizi | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
13 | Nitel veri analizi (devamı) 2 | Daha önce yapılmış olan görüşme, gözlem ve doküman inceleme çalışmalarından elde edilmiş verileri analiz etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Nitel olarak hazırlanmış makale ve araştırma raporlarını inceleme | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Araştırma raporu hazırlama ve genel değerlendirmeler yaparak olası nitel araştırma projesi oluşturma | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yapılan çalışmaları raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yapılan çalışmaları raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,76 | ||
AKTS | 6 AKTS |