SÖ1752 Eğitim Araştırmalarında Nitel Araştırma Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SÖ1752
Ad Eğitim Araştırmalarında Nitel Araştırma Yöntemleri
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUZAFFER SENCER ÖZSEZER


Dersin Amacı / Hedefi

Bilimsel araştırma yöntemlerinden biri olan nitel araştırmanın, felsefi temellerinin neler olduğunu, nitel araştırma türlerini , nitel araştırmada veri toplama tekniklerini ve analiz yapmayı öğretmek.

Dersin İçeriği

Kurs nitel araştırma yöntemlerinin anlaşılabilmesi için araştırmanın felsefi temelleri hakkında bilgi verir, nitel araştırma desenleri, metodolojisi, teknikleri, veri topama ve analizi konularını içerir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Glesne, C. (2011) Nitel Araştırmaya Giriş (Çev Edt Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu) Anı Yayıncılık, Patton, M.Q. (2014) Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev Edt. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Pegem Akademi, Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Seçkin Yayınları

Notlar

Nitel yöntem araştırmalarıyla ilgili Türkçe ya da yabancı dillerde yazılmış ulaşılabilen tüm kitaplar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Nicel ve nitel araştırma yöntemleri arasındaki farkı anlar
ÖÇ02 Nitel araştırma yöntemleri hakkında öğrendiklerini araştırma sürecinde kullanabilir
ÖÇ03 Kendi nitel araştırma sürecini başlatabilir
ÖÇ04 Kendi araştırmasına uygun nitel veri toplayabilir
ÖÇ05 Kendi araştırmasına uygun nitel veriyi analiz edebilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 1
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim felsefesi ve temel meseleler ön hazırlığı yoktur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2 Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri Bir olayı empatik bakış açısıyla değerlendirerek yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Nitel araştırma türleri Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Nitel araştırma türleri (devam) 2 Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (makale araştırması) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Nitel araştırma türleri (devam) 3 Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma (makale araştırması) Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Nitel araştırma süreci Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Nitel araştırmada örneklem, güvenirlik ve genelleme Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Yapılan çalışmaları raporlama Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
9 Görüşme odak görüşme hazırlama ve görüşme yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Gözlem Nitel bir araştırma için gözlem formu hazırlama ve gözlem yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Doküman inceleme Nitel bir araştırma için doküman inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 Nitel veri analizi Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
13 Nitel veri analizi (devamı) 2 Daha önce yapılmış olan görüşme, gözlem ve doküman inceleme çalışmalarından elde edilmiş verileri analiz etme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
14 Nitel olarak hazırlanmış makale ve araştırma raporlarını inceleme Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Araştırma raporu hazırlama ve genel değerlendirmeler yaparak olası nitel araştırma projesi oluşturma Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yapılan çalışmaları raporlama Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yapılan çalışmaları raporlama Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 12 60
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.08.2023 05:07