Genel Bilgi
Kod | OÖ1838 |
Ad | Erken Çocuklukta Değerlendirme |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 5-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, erken çocukluk döneminde değerlendirme yöntem, teknik ve süreçlerini kavramaktır.
Dersin İçeriği
Değerlendirme kavramı ve değerlendirmede etik ilkeler, erken çocuklukta ve okul öncesi eğitim programında değerlendirme, değerlendirmede kullanılan yöntem teknikler, alternatif değerlendirme yaklaşımları
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Bayhan, P. (2017). Erken çocukluk döneminde değerlendirme. Ankara: Hedef CS Basın Yayın Kesicioğlu, O. S. ve Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (Eds.) (2018). Erken çocuklukta çocuğu tanıma ve değerlendirme. Ankara: Eğitin Kitap Yayıncılık.
Notlar
Appl, D. J. (2000). Clarifying the preschool assessment process: Traditional practices and alternative approaches. Early Childhood Education Journal, 27, 219–225. Brown, J. & Rolfe, S. A (2005) Use of child development assessment in early childhood education: early childhood practitioner and student attitudes toward formal and informal testing, Early Child Development and Care, 175:3, 193-202, DOI: 10.1080/0300443042000266240 Guddemi, M.& Case,B. J. (2004) Assessing young children. Harcourt Assessment Report. http://images.pearsonclinical.com/images/PDF/assessmentReports/AssessingYoungChildren_Final_old.pdf Erişim Tarihi: 20.03.2020 Gullo, D. F. (2005). Understanding assessment and evaluation in early childhood education. Second Ed. NY: Teachers College Press Lowenthal, B. (1997). Useful early childhood assessment: Play-based, interviews and multiple intelligences. Early Child Development and Care, 129, 43-49. Pretti-Frontczak, K., Kowalski, K. & Brown, R.D. (2002). Preschool teachers’ use of assessments and curricula: A statewide examination. Exceptional Children, 69 (1), 109-123. Puckett, M. B. & Black, J. K. (2000) Authentic assessment of the young child: celebrating development and learning (NJ, Merrill).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Değerlendirme kavramını tanımlar. |
ÖÇ02 | Okul öncesi eğitim programında yer alan değerlendirme uygulama ve süreçlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Erken çocukluk döneminde çocukları tanımanın ve değerlendirmenin amacını, önemini ve gerekliliğini ifade eder. |
ÖÇ04 | Çocukları tanıma ve değerlendirmede kullanılan yöntem, teknik ve araçları (standart testler, sosyometrik teknikler, projektif teknikler vs) açıklar. |
ÖÇ05 | Alternatif değerlendirme yöntemlerini (oyun temelli değerlendirme, performans değerlendirme, programa dayalı değerlendirme vs) açıklar. |
ÖÇ06 | Çocuğu tanıma ve değerlendirme sürecinde ailenin önemini, rolünü ve sorumluluklarını açıklar. |
ÖÇ07 | Değerlendirmede uyulması gereken etik ilkeleri ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriği, dersin işlenişi ve öğrenci sorumlulukları hakkında bilgilendirme, yararlanabilecekleri kaynakların belirtilmesi. | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Erken çocukluk eğitiminde değerlendirme | ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Değerlendirmede etik ve profesyonel sorumluluklar | ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Erken çocukluk eğitim programında değerlendirme | ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Gelişimsel değerlendirme | ilgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Çocukların gelişim ve öğrenmelerinin değerlendirilmesinde gözlemin kullanılması | ilgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Anlatım |
7 | Gözlemlerin kaydedilmesinde kullanılan yöntemler (anektod kayıtları, günlükler, kontrol listesi, dereceleme ölçekleri) | ilgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çocukların gelişim ve öğrenmelerinin değerlendirilmesinde görüşmenin kullanılması | ilgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
10 | Çocukların gelişim ve öğrenmelerinin değerlendirilmesinde oyun temelli değerlendirmenin kullanılması | ilgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Çocukların gelişim ve öğrenmelerinin değerlendirilmesinde performans değerlendirmesinin kullanılması | ilgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Çocukların gelişim ve öğrenmelerinin değerlendirilmesinde portfolyo değerlendirmesinin kullanılması | ilgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Çocukların gelişim ve öğrenmelerinin değerlendirilmesinde pedagojik dokümantasyonun kullanılması | ilgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
14 | Erken akademik becerilerin değerlendirilmesinde kullanılan araçlar | ilgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sosyometrik Teknikler ve Projektif Testler | ilgili kaynakları okuma ve raporlaştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 20 | 100 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 204 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,16 | ||
AKTS | 8 AKTS |