Genel Bilgi
Kod | SD0209 |
Ad | Dünya'nın ve Türkiye'nin Yakın Çağ Siyasi Tarihi (18. Yüzyıldan Günümüze Kadar) |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Etiket | ADS Alan Dışı Seçmeli Dersler (Üniversite) ÜOD Üniversite Ortak Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SAİT DİNÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SAİT DİNÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. SAİT DİNÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dünya siyasi tarihinin ve buna bağlı olarak Türk siyasi tarihinin 18. yüzyıldan başlamak üzere gelişen olaylarını ve sonuçlarını akademik bir bakış açısı ile öğrenmesini sağlayarak öğrencilere dersin içeriğine uygun olarak tarih bilinci kazandırmak.
Dersin İçeriği
Yakınçağda Dünya Siyasi Tarihi ve buna bağlı olarak Türk Siyasi Tarihinin 18. Yüzyıldan başlamak üzere gelişen Siyasal ve olayları ve sonuçları.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Sait Dinç, Dünyanın ve Türkiye'nin Yakınçağ Siyasi Tarihi(18. Yüzyıldan Günümüze), Yayınlanmamış Ders Notları, Adana, 2018
Notlar
- Fahir Armaoğlu, 19. Yüzyıl Siyasi Tarihi, (1789- 1914) Ankara 1997, TTK Yayınları - Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi, 1914- 1995, İst. 2019, Kronik Kitap Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yakınçağ Siyasi tarihinin dünya ve ulusal ölçekli kronolojik olarak gelişmelerini öğrenir ve açıklar. |
ÖÇ02 | Yakınçağda Dünya Siyasi tarihinde Dünya'da güçlü ve etkin olan büyük devletlerin genel durumlarını öğrenir. |
ÖÇ03 | 20. yüzyılın ilk yarısında meydana gelen iki büyük Dünya savaşlarının nedenlerini ve savaş öncesi ve sonrasında oluşan yeni yapılanmalar hakkında bilgi sahibi olur ve açıklar. |
ÖÇ04 | Dünyanın belli bir yerinde meydana gelen siyasal, sosyal, ideolojik ve ekonomik gelişmelerin Yakınçağda tüm dünyayı kısa zamanda etkileyeceğini bilir ve açıklar. |
ÖÇ05 | Yakınçağı etkileyen gelişmelerin Avrupa Merkezli devrimler, ideolojik hedefler ve teknolojik gelişmelerin sonucu olduğunu öğrenir. |
ÖÇ06 | Uluslararası ilişkilerde ülkeleri yönetenlerin barışçı ve uzlaşmacı politikalar üretmesinin insanlık için son derece önemli olduğunu öğrenir. |
ÖÇ07 | 20. Yüzyılın ikinci yarısından sonra Dünyayı yönlendiren ülkelerin Soğuk Savaş dönemiyle birlikte A.B.D. ve Sovyetler Birliği olduğunu bilir ve açıklar. |
ÖÇ08 | Yakınçağda Osmanlı Devleti ve Türkiye'nin uyguladığı iç ve dış politikanın temel hedeflerini öğrenir ve açıklar. |
ÖÇ09 | Türkiye'nin kuruluşundan günümüze kadar uyguladığı ve hedeflediği içi ve dış politikanın temellerinin Atatürk Döneminde belirlendiğini bilir ve açıklar. |
ÖÇ10 | Bir ülkenin kendi ulusal çıkarlarının Uluslararası ilişkilerde en temel unsur olduğunu bilir ve açıklar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin İçeriği, kaynakları, değerlendirme biçimleri ve uygulamaları hakkında ön bilgilendirme. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yakınçağın tanımı, tarihsel kronololjisi. Yakınçağda ideolojik ve toplumsal devrimlerin içeriği ve nedenleri. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Yakınçağda Batı Dünyasının Hakimiyeti. Batıyı Temsil eden Büyük siyasal güçler; İngiltere, Fransa, Almanya, Rusya/Sovyetler Birliği, A.B.D., Avusturya, İtalya ve Japonya. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Batıyı Temsil eden Büyük siyasal güçlerin Yayılması ve sonuçlar. İngiltere, Fransa, Almanya, Rusya/Sovyetler Birliği, A.B.D., Avusturya, İtalya ve Japonya. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | I. Dünya Savaşı(1914 - 1918) ve II. Dünya Savaşı(1939 - 1945) ve Sonuçları; Avrupa'nın Dünya Hakimiyetini kaybetmesi, Monarşilerin sonu . | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | II. Dünya Savaşı(1939 - 1945) ve Sonuçları. Avrupa'nın Dünya Hakimiyetini kaybetmesi, Monarşilerin sonu ve Milli devletlerin güçlenmesi. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | 20. Yüzyılın ilk Yarısında Türkiye. Atatürk Dönemi ve sonrası İç ve Dış Gelişmeler(1920 - 1950). | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | II. Dünya Savaşı sonrası Yeni Dünya Düzeni ve Soğuk Savaş(1945 - 1991) ve Siyasal Gelişmeler. Nükleer Güç, Doğu ve Batı Bloklaşması, Üçüncü Dünya Ülkeleri. Dünyada Siyasi, ekonomik,İdelojik, teknolojik ve askeri rekabet ve Sonuçları. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Soğuk Savaş Döneminde Gelişmeler(1945 - 1991). Nükleer Güç, Doğu ve Batı Bloklaşması, Üçüncü Dünya Ülkeleri. Dünyada Siyasi, ekonomik,İdelojik, teknolojik ve askeri rekabet ve Sonuçları. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Soğuk Savaş Döneminde(1945 - 1991) kurulan küresel ölçekli ideolojik, siyasal, askeri ve ekonomik örgütler ve Faaliyetleri; Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği, NATO, Varşova Paktı, Comecon, IMF, Bağlantısızlar Teşkilatı, OPEC, İslam Konseyi, vd. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | II. Dünya Savaşı ve Soğuk Savaş Döneminde Türkiye. Türkiye'de iç ve Dış Gelişmeler(1945 - 1991); Çok Partili Siyasal Yaşama Geçiş, Türkiye'nin Batı bloğuna katılması, ekonomik ve siyasal gelişmeler. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | II. Dünya Savaşından Günümüze Kadar Ortadoğu'da Siyasal Gelişmeler ve Sonuçları; Petrol Sorunu, Arap - İsrail Anlaşmazlığı ve Savaşları, Etnik, dinsel/mezhepsel, ve yönetimsel sorunlar. Arap Baharı(rejim sorunları) ve sonuçları. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Soğuk Savaşın Sonu(1991), 21. Yüzyıla A.B.D. Egemenliğinde Geçiş/Tek kutuplu Dünya Düzeni. Tek Kutuplu Dünya Düzenine Tepkiler ve Dünya Politikasında Yeni aktörler; Çinin Yükselişi, Japonya, Rusya, Hindistan, Afrika, Latin Amerika ve Asya'da Gelişmeler. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Dersin konularının genel tekrarı ve Dersin Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi. | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |