Genel Bilgi
Kod | FDB814 |
Ad | Din Fenomenolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KADİR ALBAYRAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Din fenomenolojisinin dinler tarihi araştırmalarında bir yöntem olarak kullanılmasını hedefler.
Dersin İçeriği
Din fenomenolojisi, felsefi fenomenolojiyle ilişkisi, din ve fenomenoloji arasındaki bağlantı, din fenomenolojisinin dinler tarihine uygulanması, din fenomenolojisinin öncüleri ve yöntemleri hakkında bilgi verir.
Dersin Ön Koşulu
Din fenomenolojisine başlamadan önce Dinler Tarihi'nde yeterli bilgi birikimine sahip olmak elzemdir.
Kaynaklar
Mircea Eliade, Dinler Tarihine Giriş. Abdurrahman Küçük-Günay Tümer, Dinler Tarihi. James L. Cox, Kutsalı İfade Etmek. Edmund Husserl, Fenomenoloji Üzerine Beş Ders.
Notlar
Mustafa Alıcı, Kutsal'a Giden Yol: Dinler Tarihi'nde Bir Metodolojik Yaklaşım. Mustafa Ünal, Halk Dini Verilerinin Fenomenolojik Yöntemle İncelenmesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı dinsel sembollerin ortak yönlerini anlama ve anlatma becerisini elde edeceklerdir. |
ÖÇ02 | Dinsel fenomenlerin genel tabiatlarını ve özelliklerini kavrayabilecek ve anlamlandırabileceklerdir. |
ÖÇ03 | Din fenomenoloji sayesinde farklılıklardan ziyade benzerlikler üzerine yoğunlaşarak, daha hoşgörülü bir dünya için çalışacaktır |
ÖÇ04 | Din fenomenolojisi sayesinde güncel dinsel soru ve sorunlara cevap aranacaktır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kavramlarını kullanma becerisini spesifik bir alanda derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanyazın araştırması yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlar. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alnının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı ve sözlü iletişimde alanıyla ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil bilgisine sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe-fenomenoloji ilişkisi | Felsefe tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Felsefi fenomenolojinin ortaya çıkışı | Dinler tarihi çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Din fenomenolojisinin Batılı öncüleri | Hollanda'lı, İtalyan, Alman ve İngiliz öncüler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Din fenomenolojisinin yöntem ve teknikleri | Dinler tarihinin yöntemleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Paranteze alma yöntemi | Epoche | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Özleri anlama metodu | Niyetsellik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İnanan her zaman haklıdır. | Farklı dinleri anlama yöntemi olarak fenomenoloji | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Din fenomenolojisinin günlük yaşama uygulanması | Din fenomenolojisi ve toleransın gelişmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
10 | Dinler tarihi ile din fenomenolojisi arasındaki benzerlik ve farklılıklar | Yöntem farklılıkları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kutsal zaman ve mekan anlayışı | Fenomenolojik değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sembol ve simgelerin dilini anlama | Kutsal şahsiyetler, tapınaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Türkiye'de din fenomenolojisi çalışmaları | Akademik kitap ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Din fenomenolojisine yöneltilen eleştiriler | Din fenomenolojisi bir kültürler arası köprü olabilir mi? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel değerlendirme | Sonuç | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |