Genel Bilgi
Kod | SD0563 |
Ad | Su Ürünlerinde Sürdürülebilir Gıda Güvenliği ve Hijyeni |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Üniversite Dersi |
Etiket | ADS Alan Dışı Seçmeli Dersler (Üniversite) ÜOD Üniversite Ortak Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. Yılmaz UÇAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr.Gör.Dr. Yılmaz UÇAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr.Gör.Dr. Yılmaz UÇAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, güvenli su ürünleri kökenli gıda üretimi, hijyen uygulamaları ve sürdürülebilirlik konularında temel bilgileri vererek öğrencileri bilinçlendirip, gıda güvenliği konusunda hassas olmalarını ve bu hassasiyeti mutfakta uygulamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Gıda güvenliği ve temel kavramları, gıda güvenliğinin önemi, su ürünlerinde gıda güvenliği ve gıda güvenliğini etkileyen tehlikeler, gıda kaynaklı hastalıklar, su ürünlerinde gıda zehirlenmeleri ve bunlara yol açan etmenler, gıda zehirlenmelerini önlemek adına gerekli korunma teknikleri, satın alma ve işletmeye kabul kuralları, hazırlık, saklama ve servis kuralları, gıda muhafaza yöntemleri, mutfak alanında hijyen, personel hijyeni, yiyecek akış sürecinde hijyen, su ürünleri işleme tesislerinde temizlik ve dezenfeksiyon yöntemleri, sanitasyon kuralları ve ekipmanlarının tanıtımı, gıda güvenliği yönetim sistemleri (HACCP, ISO 22000)
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Güncel ders notları ve bilimsel makaleler
Notlar
Güncel ders notları ve bilimsel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gıda güvenliği, gıda hijyeni kavramlarını ve sürdürülebilir güvenli gıda üretiminin önemini tanımlar. |
ÖÇ02 | Personel, ortam ve ekipman hijyeninin güvenli gıda üretimindeki önemini ilişkilendirir. |
ÖÇ03 | Su ürünleri kökenli gıda üretiminde potansiyel riskleri belirler ve risk analizi yapar. |
ÖÇ04 | Gıda güvenliğini bozan faktörleri açıklar ve sürdürülebilir su ürünleri gıda güvenliği hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ05 | Gıdaların bozulmasına neden olan fiziksel, kimyasal, mikrobiyolojik etmenleri tanımlar. |
ÖÇ06 | Mutfakta sürdürülebilir hijyen ve sanitasyon kurallarını tanımlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gıda Güvenliğinin Önemi ve Temel Kavramlar | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hijyen ve Sanitasyon | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dezenfeksiyon ve Dezenfektanlar | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Pastörizasyon ve Sterilizasyon Yöntemleri | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Su Ürünleri İşleme Tesislerinde Genel ve Personel Hijyeni | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Su Ürünleri İşletmelerinin Çalışma Ortamı ve Ekipmanların Hijyeni | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ara Sınav Öncesi Hazırlık | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Gıda Satın Almada Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar ve Gıda Depolama Sistemleri (Kuru Depo, Soğuk Depo) | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Gıda Hazırlamada Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Su Ürünleri Sunumu ve Serviste Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sucul Gıdaların Bozulmasına Neden Olan Fiziksel, Kimyasal ve Mikrobiyolojik Etmenler | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Su Ürünleri Kökenli Gıda Kaynaklı Hastalıklar ve Zehirlenmeler ile Gıda Muhafaza Yöntemleri | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Gıda Güvenliği Mevzuatı ve Kalite Güvence Sistemleri (Gıda Kodeksi, HACCP, ISO 22000) | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yarıyıl Sonu Sınav Öncesi Hazırlık | Ders notları, bilimsel makaleler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 6 | 3 | 18 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,28 | ||
AKTS | 3 AKTS |