RTS715 Toplumsal Cinsiyet ve Medya

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS715
Ad Toplumsal Cinsiyet ve Medya
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ


Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde, kadının toplumdaki yerine ve medyadaki temsiline ilişkin bilgiler kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Toplumsal cinsiyetin medyada temsil ediliş biçimleri.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Kuhn, A. (1982). Women’s Pictures: Feminism and Cinema. London: Routledge and Kegan Paul. Butler, A., Women’s Cinema: The Contested Screen. New York and London: Wallflower, 2002.

Notlar

Kadın Bakış Açısından 1980’ler Türkiye’sinde Kadın – Şirin Tekeli


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Medyada kadının temsilinin yorumlanması
ÖÇ02 Medya toplumsal cinsiyet temsilinin yorumlanması
ÖÇ03 Ataerkil söylem ile cinsiyetçi medya politikaları arasında bağlantı kurulması
ÖÇ04 Kadın ve erkeklerin medyadaki temsil stratejileri
ÖÇ05 Toplumsal cinsiyetin toplum yaşamdan medyaya aktarımının değerlendirilebilmesi


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse ilişkin tanıtım ve beklentiler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Toplumsal cinsiyet kavramına genel bakış H. Kuruoğlu. Toplumsal Cinsiyet ve Medya. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım2014, pp.352 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Tarihsel süreçte toplumda kadın Ahmed, S. (2009). Bu Öteki ve Başka Ötekiler. Cogito, 58, 173- 192. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 2000li yıllarda kültürel yapı içinde kadının yeri Acar Feride (1990) Türkiyede İslamcı Hareket ve Kadın-Kadın dergileri ve Bir Grup Üniversite Öğrencisi Üzerinde Bir İnceleme. Şirin Tekeli (Der.) Kadın Bakış Açısından 1980'ler Türkiye'sinde Kadınlar, (s. 69-87) içinde. İstanbul: İletişim yayınları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Reklamlarda cinsiyetçilik Bal, S . (2014) Reklamların Eskimeyen Yüzü Muhteşem Annelik Anneler Günü Reklamları Örneği . Ankara Üniversitesi İlef Dergisi , 1 (2) , 59-85 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Cinsiyetçi roller üzerine Günay, G.,Bener, Ö. (2011). Kadınların toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde aile içi yaşamı algılama biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 153(153). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Cinsiyetçi işbölümü ARABACI, B. Toplumsal Cinsiyet Rolleri Bağlamında Cinsiyete Dayalı İşbölümü ve Çalışan Kadın Türkiyede ve Dünyada KadınAraştırmaları 50 Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar özet Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Erkeklik ve toplumsal cinsiyet Kimmel, M Homofobi Olarak Erkeklik Toplumsal Cinsiyet Kimliğinin İnşasında Korku, Utanç ve Sessizlik Fe Dergi 5 2013 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Sinemada toplumsal cinsiyet üretimi Kırel S (2010) Ertem Eğilmezin Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki Temsillerini Sorgulamak Kurgu Online International Journal of Communication Studies 2 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Siyasette kadın Sancar, S. (2009) Türkiyede Feminist Çalışmaların Siyaset Bilimine Etkisi. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 40, Mart, 119- 132. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Popüler kültürde ve toplumsal iletişimde cinsiyetçilik Ünlü, D . (2019). Kişilerarası İletişim Sürecinde Toplumsal Cinsiyet Kimliği Kalıpyargılarının Belirlenmesi: İletişim Kaynağının Beden Dili Üzerinden Bir İnceleme . Erciyes İletişim Dergisi , 6 (1) , 243- 262 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Haber medyasında cinsiyetçilik Liebet von Zoonen, Medyaya Feminist Yaklaşımlar Medya Kültür Siyaset der S. İrvan, Ark, Ankara, 1997 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Toplumsal cinsiyet ve şiddet N. ELPEZE ERGEÇ. TEORİ VE DÜŞÜNCEDEŞİDDETKADINA ŞİDDET VEMEDYA. : literaturkacademia2020 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Hall’ın bakışında temsil stratejileri Hall, S. (2008). Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası. Çelenk, S. (der.) içinde. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki Basım Yayım Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 öğrenci sunumu Şirin Tekeli, Kadınlar için, Alan yayıncılık, İstanbul, 1998 Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları .. Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS