Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ | 
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TİB792 | 
| Ad | Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği | 
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Bahar | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 6 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER | 
| Dersin Öğretim Elemanı | 
                                             Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. 
                                             | 
                                
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel yöntem ve etik değerler hususunda genel bir bakış açısı kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bilim, araştırma, veri, metot, rapor, sunu kavramları; bilimsel araştırma sürecinin aşamaları; bilimsel araştırmanın temel bölümleri; bilimsel araştırma ve yayın etiği; etik ilkeler; etik dışı davranışlar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. Kürşad Yılmaz-Recep Serkan Arık. Bilim ve Araştırma Etiği, Ankara 2021.
Notlar
İnayet Aydın, Akademik Etik, Ankara 2022.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Bilimsel araştırma sürecine yönelik bilgi ve beceri kazanır. | 
| ÖÇ02 | Araştırmada uyulması gereken nesnellik, analitik düşünme ve senteze ulaşma yetisi kazanır. | 
| ÖÇ03 | Alanıyla ilgili bilimsel çalışma yapabilecek yeterliliği kazanır. | 
| ÖÇ04 | Bilimsel yöntemin temel vasıflarını bilir. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 4 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 5 | 
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 5 | 
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 3 | 
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 5 | 
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 5 | 
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Bilim, bilimsel bilgi, bilimsel yöntem | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 2 | Bilim Türleri Sosyal Bilimler ve Tabiat Bilimler arasındaki temel farklar | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                
| 3 | Bilimsel Araştırma Teknikleri | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 4 | Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 5 | Bilimsel Araştırma sürecinin Aşamaları I | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                
| 6 | Bilimsel Araştırma sürecinin Aşamaları II | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 7 | Bilimsel Araştırma sürecinin Aşamaları III | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama  | 
                                
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                |
| 9 | Etik ve yayın etiği | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                
| 10 | Araştırmalarda karşılaşılan etik problemler | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                
| 11 | Bilimsel yanıltma ve türleri I | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 12 | Bilimsel yanıltma ve türleri II | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                
| 13 | Bilimde Etik Dışı Davranışların Nedenleri ve Çözümleri I | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 14 | Bilimde Etik Dışı Davranışların Nedenleri ve Çözümleri II | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 15 | Araştırma ve Yayın Etiğiyle İlgili Yasal Mevzuat | İlgili literatürü inceler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||