Genel Bilgi
Kod | TİB784 |
Ad | Varoluş/Yaratılış Nazariyeleri ve İslam |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Amacı
İslam düşüncesinin ontolojik kaynaklarını araştırmak.
Dersin İçeriği
Ontoloji kuramları ve İslam Düşüncesinin katkılarını incelemek.
Dersin Ön Koşulu
Kelam ve İslam Felsefe okumaları.
Kaynaklar
Şaban Ali Düzgün, Varlık ve Bilgi; Allah, Tabiat ve Tarih, İsmail Şık, Şemsüddin Semerkandi'de Varlık
Notlar
Felsefe Tarihi Kaynakları, Din Felsefesi çalışmaları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Var oluş nazariyeleri ve dinlerin konuya bakışı ile ilgili bilgi sahibi olur. Sudur nazariyesi ile ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Evrim teorisi ve iddialarını eleştirel gözle değerlendirme yeteneği elde eder. |
ÖÇ03 | Sudur nazariyesi ile ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Aleme ontolojik yaklaşım sergilerken din ve felsefeler üstü bir model geliştirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe Tarihinde Varlık Nazariyeleri | Felsefe Tarihi Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İslam Düşüncesinde Varlık Nazariyeleri | İslam Felsefesi Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İslam Kelamında Varlık Nazariyeleri | İslam Kelamı Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yaratılış Nazariyesi | İslam Kelamı Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Sudur Nazariyesi | İslam Kelamı Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dinlerde Varoluş 1 | Dinler Tarihi Okumaları 1 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Dinlerde Varoluş 2 | Dinler Tarihi Okumaları 2 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
|
9 | Kelam Okullarında Varoluş 1 | Kelam Okumaları 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kelam Okullarında Varoluş 2 | Kelam Okumaları 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kelam Okullarında Varoluş 3 | Kelam Okumaları 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kelam Okullarında Varoluş 4 | Kelam Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kelam Okullarında Varoluş 5 | Kelam Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Evrim Teorisi ve Eleştirisi 1 | Felsefe Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Evrim Teorisi ve Eleştirisi 2 | Felsefe Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |