Genel Bilgi
Kod | TİB875 |
Ad | Kıraat-Tefsir İlişkisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALİ TEMEL |
Dersin Amacı / Hedefi
Ayetlerin anlaşılması ve yorumlanmasına etki eden kıraat farklılıkları bağlamında kıraat-tefsir ilişkisini bütün yönleriyle ortaya koymak
Dersin İçeriği
1. Farklı kıraatlerin tefsir ilmindeki yeri 2. Tefsire etkisi bağlamında kıraatlerin tasnifi 3. Kıraat-tefsir ilişkisinde usul 4. Mütevatir kıraatlerin tefsire etkisi 5. Şaz kıraatlerin tefsire etkisi 6. Müdrec okuyuşların tefsire etkisi 7. Klasik tefsirlerde kıraat farklılıklarına yaklaşım
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Mehmet Ünal, Kur'an'ın Anlaşılmasında Kıraat Farklılıklarının Rolü, Fecr Yayınları, Ankara 2005.
Notlar
Mustafa Kılıç, Kıraat-Tefsir İlişkisi Zemahşerî Örneği, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları (İFAV), İstanbul 2015.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı kıraatlerin tefsir ilmindeki yerini kavrar |
ÖÇ02 | Tefsire etkisi bağlamında kıraatleri tasnif eder |
ÖÇ03 | Usule dair kıraat farklılıklarının kıraat-tefsir ilişkisindeki konumunu kavrar |
ÖÇ04 | Ferş-i hurûfa dair farklılıkların tefsir ile ilişkisini kavrar |
ÖÇ05 | Mütevatir kıraatlerin tefsire etkisini açıklar |
ÖÇ06 | Şaz kıraatlerin tefsire etkisini açıklar |
ÖÇ07 | Müdrec kıraatlerin tefsire etkisini ortaya koyar |
ÖÇ08 | Klasik tefsirlerin kıraat farklılıklarına yaklaşımına dair bilgi verir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kıraat farklılıklarının tasnifi | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Farklı kıraatlerin tefsir ilmindeki yeri | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Anlam farklılaşmasına etki eden kıraatler | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Anlama doğrudan etki etmeyen kıraatler | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Usule dair kıraat farklılıklarında kıraat-tefsir ilişkisi | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Ferş-i hurûfa dair farklılıklarda kıraat-tefsir ilişkisi | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Mütevatir kıraatlerin tefsire etkisi | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Şaz kıraatlerin tefsire etkisi | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Müdrec kıraatlerin tefsire etkisi | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Klasik tefsirlerde kıraat farklılıklarına yaklaşım | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Lügavi tefsirlerde kıraat farklılıklarından istifade | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Rivayet tefsirlerinde kıraat farklılıklarından istifade | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Dirayet tefsirlerinde kıraat farklılıklarından istifade | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kıraat farklılıklarının fıkhi yorumlara etkisi | Kaynaklardan belirtilen yerleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavı | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |